Samenwerking onrechtmatig beëindigd voor opstart onderneming

lawJustice
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Samenwerking onrechtmatig beëindigd voor opstart onderneming

#1 , 21 jan 2019 21:54

Beste,

Korte samenvatting van de feiten:
In 2016 heb ik een mondelinge overeenkomst gesloten om samen met 2 vrienden een bedrijfje te starten.
Echter stond er niks op papier aangezien we 3 vrienden waren en ik het goede vertrouwen had in hen en ons toekomstig bedrijf.
We zouden onze eigen software applicaties ontwikkelen om deze vervolgens te verkopen.
Alle ander extraatjes zoals webdesign en grafisch design (ik heb namelijk ook een opleiding webdesign en een opleiding grafische vormgeving gevolgd) zouden we ook aanbieden.
Vanaf januari 2016 begonnen we te programmeren aan de software programma's die we zouden verkopen.
Zelf programmeerde ik mee aan de software alsook maakte ik onze bedrijfswebsite en logo's alsook logo's voor de softwarepakketten die we zouden verkopen.
In september hadden we een eerste klant die grafisch design wou. Daarvoor moest ons bedrijf dus ook snel officieel opgestart worden zodat we konden factureren aan deze klant. Omdat de ondernemingsvormen beperkt zijn besloten we dat 1 van ons tijdelijk als een eenmanszaak ging opstarten, uiteraard zou dit geen verschil maken en zouden alle zakelijke beslissingen met ons drie overlegt worden. Het gaf ons enkel de mogelijkheid om de opstartkosten zo laag mogelijk te houden aangezien de software nog niet klaar was om te verkopen maar dit ging niet zolang meer duren. Eens de verkoop van de software kon beginnen dan zouden we een andere ondernemingsvorm kiezen waarbij we samen verantwoordelijk waren voor het bedrijf.
Voor de klant maakte ik enkele grafische ontwerpen. Die werden gefactureerd. Zelf heb ik daar niks voor ontvangen, het geld zouden we gebruiken om het gezamenlijke bedrijf te starten.

Eind oktober 2016 was de software ontwikkeling in een eindstadium geraakt en we waren al op zoek gegaan naar beta testers. De programma's waren zo goed als klaar om te beginnen verkopen.
Maar dan besloot de vriend die de voorlopige eenmanszaak was gestart de samenwerking met mij stop te zetten.
Reden: hij had gevoelens voor mij die niet wederzijds waren en hij kon die afwijzing emotioneel niet meer aan.
Toegang tot alle gedeeld bronnen (code, bestanden, servers) werd me plots ontnomen.
De 2 vrienden besloten verder te doen met het bedrijf (na enkele leugens hierover).
Door bepaalde factoren was de eenmanszaak onder zijn naam opgestart, indien omstandigheden voor mijzelf gunstiger waren geweest was ik dit misschien geweest en dan was deze hele zaak niet uitgedraaid zoals het nu gebeurt is.
Belogen en bestolen .. een gans jaar had ik mee zitten werken aan programma, tijd en moeite allemaal gratis met het oog op een vergoeding later wanneer het bedrijf draaide en programma's verkocht werden. Al m'n vrije tijd van 2016 had ik gestoken in het mee oprichten van het bedrijf.

Na meerdere mislukte pogingen om tot een vergoeding te komen voor de gepresteerde diensten aangezien mijn toekomstige vergoeding me ontzegt werd door het onrechtmatig beëindigen van de samenwerking ging op advies vragen bij een advocaat. Die wist me te vertellen dat dit niet correct is en ik aanspraak kan maken op een vergoeding. Na lang twijfelen startte ik een procedure na opnieuw verschillende pogingen om tot een akkoord te komen wat steeds werd afgeblokt door de tegenpartij werd er een gerechtelijk procedure opgestart.

Uitspraak.
Begin dit jaar kreeg ik de uitspraak.. Mijn vordering onontvankelijk verklaart omdat U niet als onderneming ingeschreven was in de Kruispuntbank van Ondernemingen. Het volledige dossier waar ik heel wat tijd in heb gestoken om bewijsmaterialen te verzamelen werd zelf niet bekeken.

Hoe kan dit!? Al het onrecht dat me reeds is aangedaan, ik vraag gerechtigheid en dan wordt de zaak gewoon aan de kant geschoven!?

Volgens m'n advocaat klopt de redenering van de rechter niet aangezien ik en dus zo de firma in vennootschapsvorm zou opgericht zijn zoals het oorspronkelijk tussen de drie partijen bedoeld was. Aldus ik persoonlijk nooit een inschrijving in de KBO moest gehad hebben en toch zou beloond zijn voor mijn inspanningen onder de vorm van winst van de vennootschap. Ik kon niet weten dat de vriend de samenwerking abrupt zou beëindigen zonder enige vergoeding ook. De gevorderde vergoeding moet eerder als een schadevergoeding aanzien worden dan als een vergoeding voor een activiteit waarvoor men in de KBO diende ingeschreven te zijn

De vordering van de tegenpartij, dat de zaak tergend en roekeloos was, daarmee gaat de rechter akkoord..

Ik kan in hoger beroep gaan maar weet niet of dit nog de moeite is...
Zal de rechter niet terug dezelfde beoordeling hebben over de zaken? Is de uitspraak van de rechter gegrond?

Dit voelt helemaal niet als gerechtigheid.. De reden waarom ik deze zaak in de eerste plaats gestart ben. Graag wil ik gerechtigheid voor deze zaak en in hoger beroep gaan maar ik weet niet of dit de goede beslissing is. Als de eerste uitspraak al niet gerechtigheid brengt waarom zouden ze dit dan wel doen in beroep. Graag vermijd ik natuurlijk nog meer extra kosten die er bovenop komen bij een tweede uitspraak als die alweer niet gerechtigheid zou brengen.

Als leek in de vele rechtsregels zou ik graag enig extra advies winnen of uitspraken van gelijkaardige zaken te weten te komen. Zodat ik de juiste keuze in het verdere verloop van deze zaak.
Alle advies is welkom.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 21 jan 2019 22:12

Sorry maar de fout ligt hier echt wel bij uzelf. Door allerlei achterpoortjes te gaan zoeken, hebt u zichzelf buitenspel gezet. U beweert een jaar gewerkt te hebben, maar u was noch zelfstandige noch werknemer in de eenmanszaak, hoe kan u dan een heel jaar gewerkt hebben?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jan 2019 22:17

U heeft geen poot om op te staan !
Alles mondeling en geen enkel overeenkomst met de 3 partijen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”