Faillissement

GertrudaLuka
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Faillissement

#1 , 18 jan 2019 18:08

Beste, eind oktober 2018 is mijn bvba via vonnis Rechtbank Mechelen bij bevestiging failliet verklaart. Vandaag kreeg ik via de aangestelde curator de vraag hoe ik de openstaande RC zou gaan betalen. Dit aanzienlijke bedrag van 133.000€ is voor mij nog steeds een raadsel en de argumentatie vd boekhouder evenzeer. Ik heb deze gelden absoluut nier. Wat zijn mijn rechten/plichten/mogelijkheden? Heeft iemand hiermede ervaring? Vanaf 1/3 heb ik terug een voltijdse betrekking als werknemer. Volgens DYZO kan de curator geen beslag leggen op loon en bezit dat verworven is NA het vonnis... Heeft iemand ervaring/advies hieromtrent? Dankjewel alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jan 2019 18:17

Wie van dyzo heeft je dit wijs gemaakt ???

Natuurlijk u bent niet failliet en voor de zaken van de BVBA kan men geen loon beslag doen !
Maar ze hebben je vergeten zeggen !!!

1/ dat R/C niet van na het vonnis maar van voor het vonnis !

2/ Als je kapitaal niet volstort is men nog eens aan je deur zal komen staan

Ja een curator is een geoefende man om juist die dingen uit de boekhouding te lichten.

Bij een bvba, is dit het aller eerste waar men naar kijkt

Is het kapitaal volstort ?

Hoe staat de R/C van de aandeelhoeders ?

Als dit onmogelijk te betalen is zal men zeer snel je ook persoonlijk failliet verklaren, nu het nog gaat want na 6 maanden word het een ander paar mouwen .

Hier zijn al veel gevallen geweest, bvba failliet en ze dachten er van af te zijn.

Maar plots komt de curator , 6400€ is volstort en 12.600€ is niet volstort, en hij eist die 12.600€ op, wat zijn werk is.

Hoeveel keren heb ik al tegen zaakvoerders gezegd Maak GEEN gebruik van je recht op R/C te gebruiken

Als je persoonlijk geld nodig heeft ga naar de bank, maar neemt het niet uit een rechtspersoon.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

GertrudaLuka
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jan 2019 09:16

U reageert zeer agressief en ongepast vind ik. Teleurstellend. Ik stel gewoon voor de eerste maal op dit forum een open vraag.
Dit staat zo te lezen op DYZO. BE, er is me niets wijsgemaakt.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jan 2019 13:00

U reageert zeer agressief en ongepast vind ik. Teleurstellend. Ik stel gewoon voor de eerste maal op dit forum een open vraag.
Dit staat zo te lezen op DYZO. BE, er is me niets wijsgemaakt.
Ik ben niet agressief maar objectief en zeg je waar het er op staat, zie maar mijn bijdragen over faillissementen !

En ik baseer me op wat u hier schreef.
Vandaag kreeg ik via de aangestelde curator de vraag hoe ik de openstaande RC zou gaan betalen. Dit aanzienlijke bedrag van 133.000€ is voor mij nog steeds een raadsel en de argumentatie vd boekhouder evenzeer. Ik heb deze gelden absoluut nier. Wat zijn mijn rechten/plichten/mogelijkheden? Heeft iemand hiermede ervaring? Vanaf 1/3 heb ik terug een voltijdse betrekking als werknemer. Volgens DYZO kan de curator geen beslag leggen op loon en bezit dat verworven is NA het vonnis.
Het is het werk van de curator om alle tegoeden te innen dus ook de tegoeden van u Rekening courant.

Dat dit voor u en voor de boekhouder een raadsel is, dit is voor mij onbegrijpelijk !

U boekhouder zou toch zeker moeten weten hoe men een boekhouding zeer snel kan controleren.

Ik ben ook geen boekhouder in de zin van het woord, maar als je al je ontvangsten samentelt, en daarvan al de officiële uitgaven, dus ook u loon daarvan aftrekt, wel het verschil is bijna altijd het R/C, en daar zal je haar kunnen tussen steken.

En dit R/C heeft met de BVBA niks te zien, dit zijn persoonlijke schulden tegenover de BVBA, dus het is maar normaal dat deze terug in het activa van de BVBA moet komen hoe je dit doet maakt niet uit, leen eventueel bij de bank .

En voor deze schulden kan de curator en de rechter-commissaris perfect beslag laten leggen deze gelden heeft niks maar ook niks met de vennootschap te maken .

En sorry als ik agressief overkomt dit is mijn gewone doen, heb je vragen dan vraag je dit maar .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

GertrudaLuka
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jan 2019 09:17

Ik zei dat de ARGUMENTATIE vd de boekhouder een raadsel voor me was, als u het goed leest.
Een raadsman zal me eerstdaags bijstaan in deze vraagstellingen. Dat zal meer licht gooien op mijn persoonlijke toestand in het algemeen.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#6 , 20 jan 2019 10:10

Wat Dyzo zegt, is juist. Al het vermogen dat verworven is NA het faillissement, wordt niet betrokken in het faillissement. Ik verwijs naar artikel XX.110 WER, dat stelt in §3, tweede lid:

"Uit het actief van het faillissement worden eveneens uitgesloten, de goederen, de bedragen, sommen en uitkeringen die de gefailleerde ontvangt sinds de faillietverklaring op grond van een oorzaak die dateert van na het faillissement"

MAAR

Zoals Denlowie al aangeeft, is deze regeling bedoeld voor een natuurlijk-persoon onderneming (vroeger koopman genoemd). Bij u gaat het echter om een rechtspersoon die failliet is, niet uzelf

De curator zal deze rechtspersoon vereffenen en verdelen, en gaat dus alle actief ten gelde maken teneinde alle passief te kunnen voldoen. De curator zal volgende zaken aantreffen in de vennootschap: een RC voor dat bedrag. Met andere woorden, de BVBA is schuldeiser voor wat betreft dat bedrag bij u. Uiteraard zal de curator graag dat geld hebben: hiermee kan hij de schulden betalen.

Uiteraard zal de curator ook controleren of de aandelen volstort zijn.

De RC staat eigenlijk los van het faillissement: sowieso is het de bedoeling dat dat geld ooit terugkomt. Het is immers geld van de BVBA, niet geld van de persoon die de BVBA bestuurt. Door het faillissement, trekt de curator aan de touwtjes en die wenst dat geld natuurlijk snel te zien.

De curator zal de nodige stappen zetten teneinde dat geld te bekomen (gedwongen uitvoer indien u niet vrijwillig met het geld over de brug komt). Als zaakvoerder bent u zelf ook een onderneming (nieuwe invulling ondernemingsbegrip), m.a.w.: u kan ook persoonlijk het faillissement aanvragen. Ten lope van die procedure wordt u beschermd tegen uitvoering. Uw persoonlijk vermogen zal vereffend en verdeeld worden teneinde de RC te kunnen betalen, de restschulden worden kwijtgescholden op uw verzoek. Vanaf dat moment is de bovenstaande regeling van toepassing: het geld dat u verdiend heeft als werknemer kan niet in beslag worden genomen, zelfs niet indien uw restschulden niet kwijtgescholden zouden worden.

Sowieso adviseer ik een advocaat te raadplegen.

Als laatste wens ik toe te voegen dat het nut van een BVBA (een rechtspersoon met een eigen vermogen en moeilijke doorbraak naar het vermogen v/d natuurlijke persoon) sterk uitgehold wordt indien u persoonlijke schulden creëert tav die BVBA - en dat is wat de RC doet. Zolang u de rechtspersoon bestuurt wordt dat niet problematisch, vanaf het moment iemand anders aan het roer staat (in casu de curator), wordt dat heel snel heel problematisch.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 jan 2019 11:12

Deze uitleg is 100% u bent daar ook advocaat voor.

U schreef
Uw persoonlijk vermogen zal vereffend en verdeeld worden teneinde de RC te kunnen betalen, de restschulden worden kwijtgescholden op uw verzoek. Vanaf dat moment is de bovenstaande regeling van toepassing: het geld dat u verdiend heeft als werknemer kan niet in beslag worden genomen
Tegen dan zal men al maanden ver zijn !

En als TS gaat werken zal hij de eerste maanden beslag hebben zo simpel is dit.

En kwijtschelding is nu een recht tot wanneer er een haar in de boter zit, en als ik lees 135.000 R/C dan denk ik toch dat er een paar haren in de boter zit, dat er zelfs vermenging van privaat en vennootschap is wat gelden betref!
Ik baseer me op de reactie van TS dat hij verwonderd was en ook zijn boekhouder verwonderd is over zo een groot bedrag, dit is het teken van zeer slechte boekhouding, en ik durf dan nog het woord zwart niet in mijn mond nemen .

Ik heb teveel faillisementen van zeer dicht bij mee gemaakt helaas bijna allemaal van de horeca, om zulke zaken te herkenen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”