Ontslag uit eigen bvba

PatriciaI
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ontslag uit eigen bvba

#1 , 16 jan 2019 10:24

Beste,

Ik heb zoveel vragen momenteel waar voorlopig nog niemand me een duidelijk antwoord op kon geven.

Reeds 9 jaar heb ik samen met mijn inmiddels ex-man een eigen bvba.
Om financiële redenen is 9 jaar geleden beslist om hem als zaakvoerder aan te duiden en ik werd ingeschreven als bediende ondanks dat we beide 50% aandelen hebben.

Eind december heeft hij me ontslagen uit de zaak. Na tussenkomst van mijn advocaat heb ik na 2 weken mijn c4 en ontslagvergoeding ontvangen. Maar...mocht hij me zomaar ontslaan?
Als reden op de c4 gaf hij economische redenen. Moest een aandeelhouder daar niet op voorhand van op de hoogte gebracht worden? Ik heb duidelijke aanwijzingen dat die reden niet klopt trouwens.
Kan hij verplicht worden om de aandelen direct over te kopen? Ik wil niet dat hij nu gewoon vrij spel krijgt met mijn geld uiteraard.
Welke stappen kan ik nu zetten?

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Patricia

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jan 2019 12:06

1/ dat je als aandeelhouder 50% ingeschreven was als werk nemer is een zeer goede zaak !

2/Ontslagen, iedereen kan ontslagen worden om economische redenen, en waarom zouden aandeelhouders moet verwittigd worden om een ontslag, in grote bedrijven zou dit nogal wat zijn als ieder ontslag dit gemeld moet worden
Een zaakvoerder, de naam zeg het zelf is diegene die het dagelijks bestuur waarneemt, dus een ontslag is een werk voor hem alleen en hebben de aandeelhouders daar niks in te zeggen !

3/ kan hij verplicht worden om mijn aandelen over te kopen ??
Eerst en vooral je statuten nalezen wat daar eventueel van in staat.
Anderzijds NEEN hij moet je aandelen niet overkopen daar is hij vrij van.
maar jij kan misschien als de statuten het toelaat ze zelf aan iemand verkopen die ze wil .

door het feit dat hij een statutair zaakvoeder is staat hij in een zeer goede machtspositie tegen over u.


Dus lees eens de statuten wat er staat over overdracht van aandelen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”