Bijkomende Zaakvoerder Aansprakelijk Faillissement

Benabd
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Bijkomende Zaakvoerder Aansprakelijk Faillissement

#1 , 11 jan 2019 03:08

Beste,

Ik werd aangesteld als bijkomende zaakvoerder in het bedrijf een VOF van mijn broer. Ik heb daar niet gewerkt als zaakvoerder omdat ik nog naar school ga. Hij had me aangesteld als zaakvoerder zonder dat ik dit wist om af en toe op een zaterdag te kunnen gaan helpen daar. Vanaf het moment dat ik had gemerkt dat ik als zaakvoeder was aangesteld heb ik mij eruit gezet. En ontslag genomen met kwijting van mandaat. Ondertussen gaat het slecht met het bedrijf. Ik ben daar sinds het ontslag niet meer binnen geweest. Maar vernam dat hij een faillissement gaat aanvragen.

Kan ik aansprakelijk worden gesteld? Of niet? Ik heb daar enkel maar enkele zaterdagen gewerkt en zondagen. En ben daar bijna niet geweest omwille van examens, vakantie en dan herexamens nogmaals. Moet ik een advocaat nemen of moet ik mij geen zorgen maken?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jan 2019 07:29

Heb je daar aandelen in de vennootschap
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jan 2019 12:48

Er gaat er niet om of je daar maar een paar dagen gewerkt heeft of niet, de vraag is HEEFT U AANDELEN in deze vennootschap??
Zo ja dan heeft u problemen te verwachten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Benabd
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jan 2019 09:07

Er gaat er niet om of je daar maar een paar dagen gewerkt heeft of niet, de vraag is HEEFT U AANDELEN in deze vennootschap??
Zo ja dan heeft u problemen te verwachten.
Neen, ik heb geen aandelen en ben ook geen vennoot. Ik was ook niet bij de oprichting betrokken.
Ik was enkel bijkomende zaakvoerder.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jan 2019 09:35

Er gaat er niet om of je daar maar een paar dagen gewerkt heeft of niet, de vraag is HEEFT U AANDELEN in deze vennootschap??
Zo ja dan heeft u problemen te verwachten.
Neen, ik heb geen aandelen en ben ook geen vennoot. Ik was ook niet bij de oprichting betrokken.
Ik was enkel bijkomende zaakvoerder.

Dan hoef je u geen zorgen te maken, het zijn enkel de aandeelhouders die hoofdelijk aansprakelijk zijn.

Zaakvoerders worden enkel aansprakelijk gesteld door erge bestuursfouten en dit is zeker nooit het geval voor u.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”