uitbetalings wijze IT Freelancers

vlusse
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

uitbetalings wijze IT Freelancers

#1 , 31 dec 2018 10:52

Hallo Allen,

Kan iemand mij in godsnaam vertellen hoe komt dat tot op vandaag freelancers in IT sector pas na 2-3 maanden hun loon voor de eerste gepresteerde maand ontvangen ?

de wet zegt toch degelijk voor alle werkende mensen of dat het nu contractueel is of zelfstandigen de loon altijd moet op einde van de maand betaald worden ?


Het is nu al de mijn 3 de consultant waar ik van na een maaand werken vertrek omdat zijle volgens hen contract bij betalingstermijn een extra 30 dagen bij optellen wanneer zijle de getekende timesheet van klant en mijn factuur ontvangen hebben ? ?

In godsnaam, dit maakt mij enorm boos :!: :x , want dit wil zeggen voor die die pas begonnen zijn met zelfstandig werken maar niet zo een sterk financieel opbouw hebben nog dieper in de shit geraken omdat multimillions bedrijven en bedrijfskes eventjes de wet gaan bepalen ??? en met andere woorden de freelancers als simpel gelijknis geven als een contracttueel betalings wijze/barera ???? waarom dan zelfstandige worden nog ????

ik vind dit walgelijk en enorm de-motiverend voor de freelancers die wel een toekomst wilt opbouwen op zijn tempo en niet op de tempo van de al rijke gat lekkers en nerd bedrijven die gewoon door en door extra percentage bovenop krijgen en erop nog, beslissen volgens hen boekje ? :?:


Waarom dan in godsnaam een wet en een grondwet hebben voor ondernemers ????

Is er nog iemand met deze beklach en opmerking ???

Want voor mij apart, de heel IT sector in belgie is nen dikke bullshit pot aan het worden....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12837

#2 , 31 dec 2018 11:00

U begrijpt enkele dingen verkeerd of u gebruikt de verkeerde termen. Zelfstandigen krijgen geen loon van hun opdrachtgever, dus heel uw redenering daarop gebaseerd klopt niet. Als je de voordelen van een zelfstandige wil, moet je ook de nadelen erbij nemen. Je verliest de bescherming die een loontrekkende heeft.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 dec 2018 11:01

Hallo Allen,



de wet zegt toch degelijk voor alle werkende mensen of dat het nu contractueel is of zelfstandigen de loon altijd moet op einde van de maand betaald worden ?
welke wet zegt dit voor zelfstandigen ???

Werknemers moeten ten laatste de 7 de dag uitbetaald worden, maar niet de zelfstandigen !

U kiest zelf voor zelfstandig zijn, omdat je hoopt meer te verdienen, en dan moet u met de opdracht gever akkoord op maken hoe en wat je gaat betaald worden.

Persoonlijk weet ik niet hoe de gebruiken zijn in deze sector, maar als dit het gebruik is, dan vrees ik dat je daar niks zal kunnen aandoen .

Een zelfstandige zoals u bepaalt zelf in zijn contract wanneer hij moet betaald worden, en dit word door u contractueel bepaald , daar heeft de sociale wetgeving niks maar ook niks mee te zien .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

puttemanp
Berichten: 615

#4 , 31 dec 2018 11:02

zelfstandigen de loon altijd moet op einde van de maand betaald worden
In welke wet staat dit?

Een IT Freelancer is een zelfstandige, geen werknemer. Je moet dus de betaaltermijn met jouw opdrachtgever (klant) afspreken net zoals iedere zelfstandige dat doet.
Het komt er dus op neer van jouw 'algemene voorwaarden' goed en waterdicht op te stellen en duidelijke afspraken te maken.

P.

berenod
Berichten: 942

#5 , 31 dec 2018 11:09

Werknemers worden maandelijks betaald.

U bent geen werknemer, u bent een firma (zelfs eenmanszaak).

Indien u een bvba heeft, en u werkt voor uw eigen bvba, dan moet inderdaad uw bvba (dat je zelf bent) u maandelijks betalen, maar de bvba moet dan maar zien dat ze daar geld voor heeft!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 dec 2018 11:13


Indien u een bvba heeft, en u werkt voor uw eigen bvba, dan moet inderdaad uw bvba (dat je zelf bent) u maandelijks betalen,
Niet noodzakelijk daar de MEESTE zaakvoerders ook zelfstandigen zijn, er zijn zaakvoerders werknemers maar zeer weinig.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berenod
Berichten: 942

#7 , 31 dec 2018 11:14


Indien u een bvba heeft, en u werkt voor uw eigen bvba, dan moet inderdaad uw bvba (dat je zelf bent) u maandelijks betalen,
Niet noodzakelijk daar de MEESTE zaakvoerders ook zelfstandigen zijn, er zijn zaakvoerders werknemers maar zeer weinig.
Inderdaad, natuurlijk. Was eerder om het verschil tussen bedrijf (wat je bent, ook als eenmanszaak) en werknemer te illustreren, want dat is blijkbaar wat de topic starter niet begrijpt!
En zelfs al ben je werknemer in je eigen bvba, je gaat waarschijnlijk ook geen klacht gaan neerleggen bij de sociale inspectie wanneer je eigen bvba je te laat uitbetaalt :-)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 dec 2018 11:18

@berenoot
En zelfs al ben je werknemer in je eigen bvba, je gaat waarschijnlijk ook geen klacht gaan neerleggen bij de sociale inspectie wanneer je eigen bvba je te laat uitbetaalt :-)

Ja dit is het voor het jaar af te ronden !! :lol: :lol: :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berenod
Berichten: 942

#9 , 31 dec 2018 11:20

En het mes snijdt langs twee kanten hé, indien u materiaal aankoopt (en uiteraard kredietwaardig bent) als zelfstandige moet u dit ook dikwijls pas 30, 60 of zelfs 90 dagen na ontvangen factuur betalen!

Zal wel niet veel voorvallen in uw eerste jaar, maar gereputeerde zelfstandigen met positieve balans is dit altijd zo.
En u moet uw sociale zekerheid ook maar om de 3 maanden betalen, werknemers moeten dit elke maand betalen...

CityBird
Berichten: 794

#10 , 31 dec 2018 11:37

Persoonlijk weet ik niet hoe de gebruiken zijn in deze sector, maar als dit het gebruik is, dan vrees ik dat je daar niks zal kunnen doen
Gebruikelijk is dat je op het einde van de maand een factuur stuurt, met betalingstermijn. Dit komt ergens bij de administratie van dat bedrijf terecht waarvan het ene al sneller is met uitbetalen als het andere. Als dat bedrijf die termijn niet respecteert heb je maar een optie, een AS sturen met aanmaning en eventueel interesten. Dat is uiteraard geen lachertje als je zoiets elke maand moet doen, en al zeker niet als dit jouw enige opdrachtgever is.

Freelance werk is niet allemaal rozegeur en maneschijn.

bosprocureur
Berichten: 6857

#11 , 31 dec 2018 13:29

@berenoot
En zelfs al ben je werknemer in je eigen bvba, je gaat waarschijnlijk ook geen klacht gaan neerleggen bij de sociale inspectie wanneer je eigen bvba je te laat uitbetaalt :-)

Ja dit is het voor het jaar af te ronden !! :lol: :lol: :lol:

Ik denk (vrees) dat die "werknemer in eigen bvba" mettertijd een herziening zal krijgen van zijn statuut, met nog eens betaling van de bijdragen voor zelfstandigen voor de voorbije periodes bovenop. Of zie ik dat ook verkeerd ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 31 dec 2018 15:30




Ik denk (vrees) dat die "werknemer in eigen bvba" mettertijd een herziening zal krijgen van zijn statuut, met nog eens betaling van de bijdragen voor zelfstandigen voor de voorbije periodes bovenop. Of zie ik dat ook verkeerd ?

Ja dit zie je verkeerd, alle aandeelhouders en zaakvoerders kunnen perfect werknemers zijn !

Mijn hoofd BVBA die ik dus 30 jaar gehad heb was als volgt, ik 26%, vrouw 24% en de twee zoons elk 25% van de aandelen .

Vrouw en de twee zoons altijd als werknemer ingeschreven geweest, vrouw als bediende en de zoons als arbeider.

Dit kan perfect, en had ik toen de kennis gehad van nu, was ik ook een bediende geweest !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 31 dec 2018 15:38



ik vind dit walgelijk en enorm de-motiverend voor de freelancers die wel een toekomst wilt opbouwen op zijn tempo en niet op de tempo van de al rijke gat lekkers en nerd bedrijven die gewoon door en door extra percentage bovenop krijgen en erop nog, beslissen volgens hen boekje ? :?:
Ik vind dat je zeer overdrijft in je uitspraken !

Zelfstandig word je als je reeds een spaarboekje heeft en de kennis heeft om zelfstandig te worden.

Je had beter eerst als werknemer(bediende) met een mooie wedde begonnen, die hebben nu een eindejaarspremie om U tegen te zeggen, en in de maand mei terug verlofgeld om driemaal U tegen te zeggen, en u als zelfstandige krijg tweemaal niks !!

Einde van de rit als je ziek word of een ernstig ongeval krijgt zal je moeten roeien met 65€ per dag man !!!
En werkloosheidsvergoeding vergeet dit ook .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6857

#14 , 31 dec 2018 19:04




Ik denk (vrees) dat die "werknemer in eigen bvba" mettertijd een herziening zal krijgen van zijn statuut, met nog eens betaling van de bijdragen voor zelfstandigen voor de voorbije periodes bovenop. Of zie ik dat ook verkeerd ?

Ja dit zie je verkeerd, alle aandeelhouders en zaakvoerders kunnen perfect werknemers zijn !

Mijn hoofd BVBA die ik dus 30 jaar gehad heb was als volgt, ik 26%, vrouw 24% en de twee zoons elk 25% van de aandelen .

Vrouw en de twee zoons altijd als werknemer ingeschreven geweest, vrouw als bediende en de zoons als arbeider.

Dit kan perfect, en had ik toen de kennis gehad van nu, was ik ook een bediende geweest !

Inderdaad, maar hier gaat het duidelijk over een soort éénmansvennootschap, waar de hoofdaandeelhouder ook de baas is. en net dat zou, ik zeg wel zou, een statuut als werknemer in de weg staan.


Hoe dat wel kan gefikst worden op een manier die ook nog koosjer is, hoen wij volgend jaar wel.

Intussen, warme wensen voor een warm 2019 aan u en alle deelnemers aan het forum; ook aan de beheerders natuurlijk, die hebben de laatste tijd serieus uit hun pijp mogen komen om de boel hier wat proper te houden, met al die passports en dergelijke.

so long !

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”