Aansprakelijkheid vzw

CarnavalAalst
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aansprakelijkheid vzw

#1 , 30 dec 2018 18:27

Hallo,
Als carnavalsgroep denken we er over na om een vzw op te richten. Vraag is wat ons ten laste kan gelegd worden als lid of als bestuurslid wanneer het fout zou gaan bij een evenement. Kunnen wij dan persoonlijk aansprakelijk gesteld worden wanneer bv iemand na het bezoeken van het jaarlijks eetfestijn een (ernstig) ongeval heeft en blijkt dat hij/zij teveel gedronken had op ons eetfestijn? We vermoeden dat wij, net zoals cafébazen nu, ook aansprakelijk zullen zijn omdat we hem/haar alcohol hebben verkocht, klopt dat? Laat ons eerlijk zijn, er zijn veel plaatsen waar geen alcohol meer geschonken wordt aan personen die al boven hun theewater zijn, tenzij overdreven natuurlijk.
Dank op voorhand.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jan 2019 10:20

Lees alvast dit even door: http://www.vvsg.be/economie/economie/ho ... heden.aspx

Als VZW zal je ook een verzekering afsluiten, vermoed ik? Als er dan al een klacht / claim zou ingediend worden, zal voor het financiële gedeelte de verzekering kunnen ingeschakeld worden.

Verder blijft het inderdaad zo dat je in principe iemand waarvan je ziet dat hij of zij dronken is, geen alcohol meer mag schenken. Maar als iemand op een feest / eetfestijn van de VZW net iets te veel op heeft (niet "zichtbaar dronken") en dan onderweg met de wagen een ongeval heeft, dan is dit de verantwoordelijkheid van de chauffeur, niet van de VZW.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 02 jan 2019 13:27

Als carnavalsgroep denken we er over na om een vzw op te richten. Vraag is wat ons ten laste kan gelegd worden als lid of als bestuurslid wanneer het fout zou gaan bij een evenement.
Nog steeds niets geleerd van de carnavalisten waar het ganse magazijn uitbrandde na defect aan hun wagen , en ze nadien individueel de rekening gepresenteerd kregen ?

U bent net als feitelijke vereniging, juridisch véél gevaarlijker bezig dan in VZW verband ...

Reclame

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jan 2019 17:26

Als carnavalsgroep denken we er over na om een vzw op te richten. Vraag is wat ons ten laste kan gelegd worden als lid of als bestuurslid wanneer het fout zou gaan bij een evenement.
Nog steeds niets geleerd van de carnavalisten waar het ganse magazijn uitbrandde na defect aan hun wagen , en ze nadien individueel de rekening gepresenteerd kregen ?

U bent net als feitelijke vereniging, juridisch véél gevaarlijker bezig dan in VZW verband ...

Heeft weinig te maken met een beschonken persoon, die nadien een ongeval krijgt op de straat

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 02 jan 2019 18:45

Heeft weinig te maken met een beschonken persoon, die nadien een ongeval krijgt op de straat
heeft te maken met àlles waarin de aansprakelijkheid vd vereniging (VZW of feitelijk) in vraag komt ...

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 jan 2019 19:54

Heeft weinig te maken met een beschonken persoon, die nadien een ongeval krijgt op de straat
heeft te maken met àlles waarin de aansprakelijkheid vd vereniging (VZW of feitelijk) in vraag komt ...
Sorry, maar dat is zeer rekbaar....
Als ik licht beschonken van de vzw vertrek en ik ga op de hoek nog wat drinken in cafe tot ik ladderzat ben, ik stap daarna in mijn auto en krijg een ongeval.
Bij het onderzoek vraagt men waar ik geweest ben en ik zeg op een feestje bij de vzw, dan is volgens jou de vzw verantwoordelijk.
Er is toch geen enkel bewijs dat ik mij ladderzat heb gedronken op de vzw...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 jan 2019 10:34

Zo'n bewijs is niet moeilijk te vinden, hé. Getuigen genoeg die kunnen bevestigen of iemand al dan niet op een feestje was en in welke staat je toen was. Maar als je al beschonken was op het feestje, en als er dan naar verantwoordelijken gezocht wordt om een schadevergoeding bij te verkrijgen, maakt het een GIGANTISCH verschil of je een feitelijke vereniging bent of een (goed verzekerde) VZW!!!. In het eerste geval zijn het mogelijk persoonlijke drama's, in het tweede geval is de goede naam van deVZW er misschien aan en gaat de verzekering niet zo blij zijn.

In het concreet geval van dronken rijden, zal de verantwoodelijkheid hoogst waarschijnlijk wel bij de chauffeur gelegd worden, maar stel dat er op het feestje zelf iets gebeurt met zware gevolgen, dan ben je liever een VZW dan een feitelijke vereniging.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Fortuin
Berichten: 1013

#8 , 03 jan 2019 11:16

Gewoon voor de VZW gaan. Kosten wegen niet op tegen de voordelen. Risico op persoonlijke aansprakelijkheidsclaims is quasi nihil bij een VZW wanneer het gaat om "professionele" fouten (en dus niet fraude e.d.).

In het slechtste geval gaat de VZW ten onder. Dat is nog steeds beter dan uw privé vermogen. Het verschil tussen een rechtspersoon met beperkte aansprakelijkheid of een drama...

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”