inbreng eigen wagen

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

Re: inbreng eigen wagen

#16 , 30 dec 2018 11:35

#14
Afgedwaald, denk ik niet volledig. Als men bij gelijkaardige topics tussen de regels leest; dan zijn de boven vermelde commentaren niet ongegrond en relevant voor dit onderwerp.
En wat denlowie en mava105 ook vermelden is een grote waarheid. Ikzelf ben + 30 jaar actief boekhouder geweest en kan u zeggen dat ik heel wat watertjes doorzwommen heb.
Een juridisch forum is er ook om vraagstellers in goede richting te duwen en niet voor ze beginnen al op zijpaden te laten wandelen.
Waardering toch voor veel leden op dit forum die rechtuit hun gedacht zeggen, en zeker goede info en raad geven. Ieders mening draagt respect weg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
haas
Topic Starter
Berichten: 112

#17 , 30 dec 2018 12:13

Jawel da klopt allemaal wel en is door de meerderheid geweten.Mij ging het gewoon als ik mijn eigenwagen kon overdragen,en of ik nog iets btw kon recupereren.Mij gaat het erom een zaak te starten voor paar jaar die mij geen duizenden euro gaat opbrengen,maar als vorm van bezigheid die spijtig genoeg een btw registratie vereist(kopen en verkopen en plaatsing 21% naar 6%)

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#18 , 30 dec 2018 12:52

Beste Haas,

Als ik u was zou ik de wagen gewoon gebruiken in uw éénmanszaak. Hou alle facturen ( herstelling, onderhoud, benzine, … ) zorgvuldig bij. Verklaar ook bij de fiscus dat die wagen uitsluitend 100 % voor uw éénmanszaak gebruikt wordt. Zodoende kunt u alle effectieve en declareerbare kosten inbrengen, desnoods ook een afschrijvingspercentage ( vb. mijn voorstel jaarlijks 10 % rekening houden dat u de wagen reeds 2 jaar hebt, dus nog 8 jaar ).
Administratief : telefoon-gsm-verwarming plaats die u gebruikt voor de activiteit, alle verbandhoudende kosten. Natuurlijk op een normale manier om te slaan tussen privatief en éénmanszaak. Dat zal zeker wel eens besproken worden bij een mogelijke controle. Ook een gedeelte de onroerende voorheffing ( indien u een gedeelte van uw privé gebruikt, ook intresten van mogelijk lopende leningen ( omgedeeld natuurlijk ).

Indien u wilt zend ik u per mail 3 files ( die ik gebruikte als voorbeeld voor aftrekbare kosten ).
Wel graag uw toestemming. Daarna staat u er zelf voor.

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#19 , 30 dec 2018 13:09

Beste Haas,

Als ik u was zou ik de wagen gewoon gebruiken in uw éénmanszaak. Hou alle facturen ( herstelling, onderhoud, benzine, … ) zorgvuldig bij. Verklaar ook bij de fiscus dat die wagen uitsluitend 100 % voor uw éénmanszaak gebruikt wordt. Zodoende kunt u alle effectieve en declareerbare kosten inbrengen, desnoods ook een afschrijvingspercentage ( vb. mijn voorstel jaarlijks 10 % rekening houden dat u de wagen reeds 2 jaar hebt, dus nog 8 jaar ).
Administratief : telefoon-gsm-verwarming plaats die u gebruikt voor de activiteit, alle verbandhoudende kosten. Natuurlijk op een normale manier om te slaan tussen privatief en éénmanszaak. Dat zal zeker wel eens besproken worden bij een mogelijke controle. Ook een gedeelte de onroerende voorheffing ( indien u een gedeelte van uw privé gebruikt, ook intresten van mogelijk lopende leningen ( omgedeeld natuurlijk ).

Indien u wilt zend ik u per mail 3 files ( die ik gebruikte als voorbeeld voor aftrekbare kosten ).
Wel graag uw toestemming. Daarna staat u er zelf voor.
Een auto reeds in zijn bezit van voor de eenmanszaak 100% beroepsmatig gebruik? Even serieus blijven he..

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#20 , 30 dec 2018 13:23

Leenw,
Ik denk dat hij die vroeger beroepsmatig gebruikte. En nu in een éénmanszaak wil verder zetten.
Even serieus blijven ? Is in de veronderstelling dat hij die gebruikt voor de eenmanszaak. Bovendien zeg ik ook duidelijk dat er met de fiscus zal moeten gepraat worden. Is dan aan hem om de fiscus te overtuigen of een compromis te vinden. Als boekhouder weet ik de knepen van het vak. En bij een confrontatie met de fiscus of BTW moet men niet denken uit de nek te kletsen. Ik heb in het verleden veel van die confrontaties voor anderen tot een zeer voordelige schikkingen verkregen. Veel hangt af van zijn verklaringen en motivaties. Achterliggende motieven en van zijn vorige activiteiten hebben wij geen weet. Dat zijn factoren die meespelen om iemand raad te geven of de juiste oplossingen.
Topics zijn beperkt in inhoud en belangrijke items om een oordeel te vellen ontbreken dikwijls. Daarom dat de forumleden dikwijls tegen elkaar in discussie gaan. Dat is geen verwijt maar zonder het volledige plaatje is er geen 100% oplossing aan te reiken.
Daarom is het ook belangrijk om ieders opinie en aanbreng te waarderen.

LeenW
Berichten: 12813

#21 , 30 dec 2018 17:08

Als de wagen uit een vroegere zelfstandige activiteit stamt, zou ik gewoon het vroegere percentage aanhouden tenzij er ernstige wijzigingen zijn inzake gebruik.

Als de wagen tot op heden privé werd gebruikt en nu gemengd, is nog grotere voorzichtigheid vereist. De privéritten gaan immers niet verdwijnen.

Kortom: een privéwagen 100% beroepsmatig in een eenmanszaak is vragen om een belastingverhoging.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#22 , 30 dec 2018 19:31

Het is een lichte vrachtwagen. Als hij een gewone personenwagen heeft, is het te doen. Wel rekening houdend met de actuele waarde van de wagen, en de reeds verlopen 2 jaar. Is dus niet 100% van de aankoopwaarde. Het is natuurlijk moeilijk uit te maken in welke situatie hij zich juist bevindt. Dat hangt ook veel af voor de onderhandelingen met de fiscus/btw.
Daarom verwijs ik ook naar het feit dat wij die reacties plaatsen niet over alle details beschikken.

LeenW
Berichten: 12813

#23 , 30 dec 2018 20:09

Mijn excuses, ik was uit het oog verloren dat het een lichte vracht was. Daar kan inderdaad meer, al blijft mijn vorige post op zich wel staan, 100% zonder verantwoording over het verleden blijft onmogelijk.

Verder denk ik dat de vraag op zich al beantwoord werd:
Je kan de wagen nog verder afschrijven voor de belastingen, voor de btw kun je niets recupereren.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#24 , 31 dec 2018 10:51

Leenw, geen excuses nodig ieder heeft zijn mening en wordt gerespecteerd. Maar zoals ik zei we beschikken in een topic nooit over alle gegevens en info daarom is het voor iedereen moeilijk om een exact antwoord/oplossing te geven.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”