inbreng eigen wagen

haas
Topic Starter
Berichten: 112

inbreng eigen wagen

#1 , 28 dec 2018 23:18

ik wil in2019 als gepensineerde een éénmanszaak starten.
Ik heb 2 jaar geleden een nieuwe lichte vracht aangekocht.
Mag of kan ik deze zogenaamd overkopen en afschrijven op de zaak.
Welk bedrag moet ik hanteren en kan ik ook btw recupereren,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 dec 2018 07:26

Heb je een vennootschap ?

Als een één man zaak kan je moeilijk iets aan je zelf verkopen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 dec 2018 10:22

Men kan wel de kosten voor gebruik, verbruik, herstellingen inbrengen. Ook kunt u de wagen zo gezegd huren( verhuren ).

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 29 dec 2018 10:25

Hoe doe je dat eigenlijk, iets huren waar je zelf eigenaar van bent ?


En waar ik ook nieuwsgierig over pieker (niet echt :) ) is of je nog BTW moet aanrekenen bovenop die huur ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 dec 2018 10:40

Men kan wel de kosten voor gebruik, verbruik, herstellingen inbrengen. Ook kunt u de wagen zo gezegd huren( verhuren ).
Je kan nooit iets huren van je eigen !!

Een één man zaak dat ben je zelf, voor belastingen en voor alles.

Je kan wel kosten inbrengen zoals 0.32€ per km of iets anders, maar je kan NOOIT iets uitbetalen aan je zelf.

Teveel mensen verwarren zich in een zaak als het één man zaak is dan ben je dit voor 100% je zelf, ook bankrekening dit is u persoonlijk, je kan er één uitsluitend gebruiken voor je zaken doen maar dit is niet verplicht enkel is dit overzichtelijker .

Voor de belastingen heb je ook maar één aanslag brief en dit is u de één man zaak.

Natuurlijk bij een vennootschap is dit totaal anders !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12826

#6 , 29 dec 2018 10:55

Je kan de wagen nog verder afschrijven voor de belastingen, voor de btw kun je niets recupereren.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 dec 2018 12:26

De vraagsteller is bijzonder karig met info.
Was hij voor de pensionering actief als zelfstandige ? Gezien hij een vracht heeft gekocht 2 jaar geleden.
Voortzetting vorig beroep na pensioen in éénmanszaak ?

Ik heb tegenwoordig de indruk dat veel mensen in bij beroep of eenmanszaken beginnen en de belangrijkste factor is steeds : wat kan ik inbrengen, aftrekken, btw … Doet bij mij dikwijls een belletje rinkelen.
Eerste belangrijke zaak om zo iets op te starten is een bedrijfsplan, hoe kan ik renderen, opbrengsten, daarna hoe kan ik het zo fiscaal aantrekkelijkst maken. Bekijk het enorm aantal faillissementen van zulke zaken. Gewoon niet voorbereid en met intenties zoveel mogelijk te recuperen van de staat ( wil niet zeggen dat men de staat onnodig moet spijzen ); het belangrijkste is er eerst voor te zorgen om te verdienen.
Men moet eerst inkomsten hebben om nadien aftrekposten in te brengen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 dec 2018 12:32


Men moet eerst inkomsten hebben om nadien aftrekposten in te brengen.
Kijk dit is het probleem van Belgie, zelfstandig worden en eerst denken wat kan ik aftrekken en wat kan ik in het zwart verkopen.

Maar of ze winst gaan maken daar staan ze in Belgie niet bij stil .

30 jaar zelfstandig geweest, als ik bij een nieuwe klant kwam vroeg men nooit eerst wat is de kostprijs, maar wel hoeveel kan ik in het zwart krijgen !!!!
En wat ik nu schrijf heb ik bewijzen van, en heb zo vele honderden wekelijkse klanten gehad, lig er soms nog van wakker als ik er aan denk.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 dec 2018 12:52

#8 denlowie
Achter deze bewering sta ik 100% achter. Is volledig correct. Daarom ben ik ook zo kritisch tov deze zaken.
Ik waardeer ondernemers met echte ondernemingszin ( en mogen gerust goed wat winst maken, werken er ook voor ). Maar in deze tijden van administratieve verplichtingen en rompslomp, is de voorbereiding en goede informatie heel belangrijk en ook kennis van zaken. Eerst werken en dan de mogelijkheden benutten om zo weinig mogelijk te betalen ( zegt dat het een boekhouder gezegd heeft ).
Alles in de juiste volgorde en dan overleeft men in deze fragiele wereld.
En harde werkers mogen hun kost dubbel en dik verdienen.
En denlowie wij stonden beide aan de andere zijde van de barrière, maar hadden elkaar nodig.

Gouden raad aan al die beginners : bereid u goed voor, bezint voor ge begint en onderschat de ondernemingszin niet.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 dec 2018 13:15

#8 denlowie
Lowie daarom is het juist zo moeilijk om juiste info en de achterpoortjes, kunstgrepen uit de doeken te doen op het juridisch forum. De reacties blijven soms wat aan de zijkant en beetje onklaar. Want voor veel correcte officiële info van de leden is er dikwijls in de schemerzone andere interpretaties. Daarom is het steeds moeilijk om een klaar en duidelijk antwoord te geven. Het is niet de bedoeling om vraagstellers reeds van in den beginne op het andere pad te brengen.
Daarom is het noodzakelijk dat een ernstige ondernemer of een persoon in bijberoep ( niet om zijn hobby fiscaal aftrekbaar te maken ) een goede boekhouder contacteert om hem te leiden.

bosprocureur
Berichten: 6854

#11 , 29 dec 2018 13:32

Zeker nu een beetje kennis van bedrijfsbeheer facultatief wordt.

We gaan nog wat meemaken !

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 dec 2018 13:41

Bosprocureur, exact. En de regering maar steeds meer en meer ( dikwijls werklozen ) aanzetten en inspireren om zelfstandige te worden.
Op 24.12.18 : 37 faillissementen op 27.12.18 : 24 faillissementen op 28.12.18 : 34 faillissementen
en dit alleen in Vlaamstalig landsgedeelte. En als men de sectoren bekijkt, komen dikwijls dezelfde voor.
Schoenmaker blijft bij uw leest. Iedere job/stiel vereist zijn kennis.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 29 dec 2018 15:36

Bosprocureur, exact. En de regering maar steeds meer en meer ( dikwijls werklozen ) aanzetten en inspireren om zelfstandige te worden.
Op 24.12.18 : 37 faillissementen op 27.12.18 : 24 faillissementen op 28.12.18 : 34 faillissementen
en dit alleen in Vlaamstalig landsgedeelte. En als men de sectoren bekijkt, komen dikwijls dezelfde voor.
Schoenmaker blijft bij uw leest. Iedere job/stiel vereist zijn kennis.
Dit zijn dan nog zeer stille dagen als ik in het staatsblad zie dikwijls meer dan 100 per dag, want er zijn er +/- 11.000 faillissementen per jaar

en dit over 52 weken en 5 werkdagen - 10 betaalde dagen is 250 dagen rechtbank 11000/250 = +/- 44 per dag

Horeca op kop en dan de bouw !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12826

#14 , 29 dec 2018 20:12

Bij horeca en bouw mag je natuurlijk een belangrijk deel daarvan als geplande faillissementen zien.

Maar ik denk dat we genoeg zijn afgedwaald van de oorspronkelijke vraag.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 30 dec 2018 09:50


Horeca op kop en dan de bouw !
Tijdens mijn beroepsloopbaan van bijna 30 jaar als beheerder van Horecapanden voor rekening van een grote brouwerij (de grootste ter wereld nu) heb ik zeer veel faillissementen meegemaakt. Men zegde toen (nu misschien ook nog) "Als ge geen werk kan vinden, begin dan een café. Ge moet daarvoor niet veel kennen".
Ik kan ze op handen en voeten samen niet tellen die al na minder dan 1 jaar op de fles gingen. Er waren cafébazen die zelf meer bier dronken dan al hun klanten samen. Er waren er die s'avonds hun kassa leegden en zegden dat ze die som die dag verdiend hadden. (natuurlijk de brouwer, leveranciers en belastingen voor het gemak vergetende) Er waren er die na 6 maanden open zijn, een sportwagen voor hun zonen kochten (op naam van de zaak natuurlijk), een verre exotische reis maakten, en nog eens 6 maanden later bij het OCMW moesten gaan aankloppen, enz.......

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”