faillissement eenmanszaak

Krw2016
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

faillissement eenmanszaak

#1 , 28 dec 2018 15:01

Goeiemiddag,

Het gaat niet zo goed met mijn zaak (dameskledij) de laatste 2 maanden. Ik heb bijna niks van de wintercollectie verkocht en ik heb daardoor een grote achterstand van betalingen en ik heb hierover enkele vragen.
Zoals de titel al zegt, heb ik een eenmanszaak. Ik ben misschien van plan om mijn faillissement aan te vragen, maar nu zitten wij net in een ingewikkelde situatie.
Wij hebben getekend voor een huis (toen het nog niet slecht ging met de zaak) en binnenkort is hiervoor dus ondertekening van de akte (gaat heel traag allemaal via vlaams woningfonds)
Kunnen ze dit huis (waarvoor 100% geleend is) aanslaan als die vandaag nog niet effectief op onze naam staat?

Mijn auto is prive en die van mijn man ook en had ik al van voor ik de zaak begon. Kunnen ze die aanslaan?

En wat met de schulden die ik nog heb aan de bank (investeringskrediet + kaskrediet)? Moet dit nog verder betaald worden na kwijtschelding restschulden? Wij hebben hiervoor trouwens een borgregeling van de overheid.


Hopelijk kan iemand hier op mijn vragen beantwoorden, tegelijkertijd hoop ik nog dat alles goedkomt hier en dat een faillissement niet nodig is!

Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 28 dec 2018 15:08

Aangezien u een eenmanszaak hebt (ik veronderstel toch dat u bedoelt dat het geen vennootschap is), bestaat er geen onderscheid tussen wat voor de zaak dient en uw verder privé-vermogen.
Er kan dus op alles beslag worden gelegd.
En al zeker op die auto's.

ps: over welke borg gaat het?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 dec 2018 15:31

Krw2016
Ik lees mijn auto is privé en die van mijn ook, en die had ik ook al voor ik de zaak begon. Uw man kunnen ze niet aanslaan hoor; wel aan den haak slaan.
Nu ernstig : www.pmv.eu/nl/financiering-voor-onderne ... ljoen-euro

Het is dit waarborgfonds dat u bedoelt ? Zij betalen tot 75 % terug van het gewaarborgde bedrag.
Ik denk dat u en de bank dat indertijd hebben afgesloten.

Indien u wettelijk getrouwd zijn, dan bestaat er een eenheid van vermogen. Hierdoor wordt ook uw
echtgenoot mede aansprakelijk.

Lichtpuntje : vanaf 2007 bestaat de mogelijkheid om een onbeslagbaarheid van de gemeenschappelijke woning te verklaren bij de notaris. Dan blijven jullie in de gezingswoning.

Hopelijk bent u met deze info iets, maar lees ook de link.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 dec 2018 15:32

Krw2016
Ik lees mijn auto is privé en die van mijn man ook, en die had ik ook al voor ik de zaak begon. Uw man kunnen ze niet aanslaan hoor; wel aan den haak slaan.
Nu ernstig : www.pmv.eu/nl/financiering-voor-onderne ... ljoen-euro
Dus alles komt in aanmerking.

Het is dit waarborgfonds dat u bedoelt ? Zij betalen tot 75 % terug van het gewaarborgde bedrag.
Ik denk dat u en de bank dat indertijd hebben afgesloten.

Indien u wettelijk getrouwd zijn, dan bestaat er een eenheid van vermogen. Hierdoor wordt ook uw
echtgenoot mede aansprakelijk.

Lichtpuntje : vanaf 2007 bestaat de mogelijkheid om een onbeslagbaarheid van de gemeenschappelijke woning te verklaren bij de notaris. Dan blijven jullie in de gezingswoning.

Hopelijk bent u met deze info iets, maar lees ook de link.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 dec 2018 16:19

De akte is dus nog niet getekend !
Dus dit huis is nog niet van u.
Heb je schulden bij de BTW en belastingen ?
Zo niet .!
Dan heb je al miserie bij de notaris, daar moeten die schulden eerst betaald worden eer je akte kan verleden worden.
RSZ schulden, dienen ook eerst voldaan te zijn !
Ik weet niet of de verkoop nog kan door gaan.

Is de lening wel al goedgekeurd ???

En als de akte nog moet getekend worden kan je de clausule voor je eigen woonst onbeslagen te laten betekenen zal niet gelden, daar het in de verdachte periode zal terecht komen.

Best afzien van de aankoop en wachten tot het faillissement gesloten is, en je bijna met zekerheid je schulden zal kwijtgescholden worden, en dan pas een woning zoeken .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 dec 2018 16:44

Krw2016
Ik lees mijn auto is privé en die van mijn man ook, en die had ik ook al voor ik de zaak begon. Uw man kunnen ze niet aanslaan hoor; wel aan den haak slaan.
Nu ernstig : www.pmv.eu/nl/financiering-voor-onderne ... ljoen-euro
Dus alles komt in aanmerking.

Het is dit waarborgfonds dat u bedoelt ? Zij betalen tot 75 % terug van het gewaarborgde bedrag.
Ik denk dat u en de bank dat indertijd hebben afgesloten.
Denk je echt dat dit zo simpel is ?

Het gaat slecht in de zaak maar snel even een huis kopen en dan faillissement aanvragen.!

Zo werkt dit niet als dit gebeurt in de verdachte periode zal je bot vangen

Specifiek voor hypotheken luidt artikel 17 3° Faill. W. dat de hypotheken die bedongen werden tijdens de verdachte periode voor vroegere schulden de curator niet tegenstelbaar zijn, dit wil zeggen niet binden. De curator zal het onroerend goed kunnen verkopen en moet bij de verdeling van de opbrengst geen rekening te houden met de gevestigde hypotheek. De curator kan bijgevolg handelen alsof de hypotheek nooit heeft bestaan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 dec 2018 17:04

#5-#6

Volg de statementen van denlowie.
Mijn verwijzing was in de richting indien jullie een bestaande gezinswoning hebben. Kon zijn dat jullie een andere woonst op het oog hadden ( kon ik uit jullie topic niet uithalen ).
Bij afzien van de koop woning, zullen jullie de verkoper wel een schadevergoeding moeten betalen, hou
hier ook rekening mee.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”