1 aandeel in een bvba, ofte 1%, hoe geraak je ervan af?

Aandeelhouder
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

1 aandeel in een bvba, ofte 1%, hoe geraak je ervan af?

#1 , 26 dec 2018 05:31

Hallo
Ik heb 1 aandeel van de 500 in een bvba van mijn ex (wordt ook 1% gezegd). Hij heeft dit aandeel bij het opstarten van zijn bvba aan mij “gegeven”. Hoe geraak ik hier vanaf? Hij weigert al 3 jaar medewerking hieraan. Voor mij is het een vergiftigd geschenk. De zaak draait al sinds 2015 verlies. Hij blijft er eigen middelen in pompen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 26 dec 2018 09:59

Is het kapitaal volstort? Oprichtersaansprakelijkheid vervalt normaal gezien na 3 jaar, dus als voor de rest alles in orde is zal u geen last krijgen door dat ene aandeel te bezitten.
"sowieso" schrijf je zo.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 26 dec 2018 10:15

Zoals Didymus zegt, zal het qua oprichtersverantwoordelijkheid na 5 jaar niet veel uitmaken.

U bent zeker dat het bij dat ene aandeel blijft, en dat u geen enkele functie hebt in het bestuur van die bvba?

En tussen haakjes, 1 aandeel op de 500 , hoe kan dat 1 % uitmaken?

Reclame

Aandeelhouder
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 dec 2018 09:08

Het kapitaal is volstort. Door dit aandeel heb ik echter geen recht op een sociale woning, noch op bijstand van het OCMW, want bezit ik 1% van een bouwgrond door dit ene aandeel

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 27 dec 2018 09:45

Vraag het OCMW of ze de rechtsgang gaan betalen om ervan af te geraken.

U bezit geen stuk bouwgrond door dat aandeel, zo werkt het niet. De OCMW-medewerker die dat beweert kent zijn of haar job niet.
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 dec 2018 09:51

Ik treed Didymus bij als hij schrijft dat u geen stukgrond heeft !!

De BVBA heeft een stuk grond maar geen enkel aandeelhouder is daar eigenaar van.

De ambtenaar van het ocmw zou dringend eens moeten leren wat een vennootschap is.

Het is niet omdat u een aandeel of 100 aandelen heeft van eandis dat de eigendommen van u zijn !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Aandeelhouder
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 dec 2018 09:03

Bedankt!

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”