handelshuur als huurder vroegtijdig stopzetten

ygeffens
Topic Starter
Berichten: 1

handelshuur als huurder vroegtijdig stopzetten

#1 , 30 apr 2008 10:31

Ik vond op onderstaande link reeds enige informatie:
http://www.ius.be/Handel/Handelshuur/Ho ... eeindigen/

Ik zou vroegtijdig mijn handelshuur willen opzeggen.
De handelshuur is ingegaan op 1 maart 2007.

Kan iemand mij zeggen of de onderlinge overeenkomst een boete met zich meebrengt?
bvb het betalen van x-aantal maanden huur, andere, ... ?
Kan de verhuurder weigeren, en moet ik in dat geval dan nog blijven betalen tot 1 maart 2010 (mits tijdige opzegging uiteraard) ?

Bedankt,

Yves

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 apr 2008 18:24

Een onderlinge overeenkomst is een overeenkomst. Dit wil zeggen dat u moet overeenkomen, beiden akkoord moet zijn. Men kan dan overeenkomen dat u één, twee of twaalf of nog meer maanden huur betaald.

Eenzijdig opzeggen kan u maar tegen einde driejarige periode.

U kan ook een nieuwe huurder zoeken.

scorpioen

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 02 mei 2008 11:29

“Art.3...De huurder kan evenwel de lopende huur beëindigen bij het verstrijken van elke driejarige periode, mits hij zes maanden tevoren opzegt bij gerechtsdeurwaardersexploot of bij ter post aangetekende brief.Partijen kunnen te allen tijde de lopende huur eveneens beëindigen, op voorwaarde dat hun akkoord wordt vastgesteld bij een authentieke akte of bij een verklaring voor de rechter afgelegd...”(Handelshuurwet 30 april 1951).

Om dat akkoord te bereiken kan de verhuurder vergoeding eisen.Hij kan ook niet akkoord gaan.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”