#6 , 12 dec 2018 14:49
De meeste bedrijvencentrums bieden inderdaad een "virtueel" kantoor aan maar deze benaming is wat "misleidend". De benaming "virtueel" gebruikt met omdat er inderdaad niet effectief een aparte bureau of ruimte "voorbehouden" is voor deze vennootschap. Maar meestal is hierbij wel inbegrepen het gebruik van een gezamelijke werkruimte, brievenbus, afgesloten kast/locker voor administratie, afzonderlijke brievenbus, mogelijkheid gebruik vergaderzaal, gebruik telefoon/internet, een onthaal,...
In deze omstandigheden is het niets "onbestaande", maar is er effectief wel het nodige aanwezig om van daaruit te kunnen werken/een bedrijf te leiden.
Indien er dus onder "virtueel" dus een onbestaand kantoor verstaan word is dit inderdaad strafbaar.
Indien dit in een "virtueel" kantoor is met bovenstaande diensten in een bedrijvencentrum is het perfect mogelijk en legitiem indien dit overeenkomt met de werkelijkheid.
Indien er een uitbating/winkel/... is, en de maatschappelijke zetel is een "virtueel" kantoor in een bedrijvencentrum is dit waarschijnlijk fictief en dus strafbaar.
Indien het de vennootschap van een vertegenwoordiger betreft die effectief een minieme administratie heeft en hiervoor een bedrijvencentrum verkiest als "uitvalsbasis" op een vlot bereikbare plaats en hier dan ook sporadisch aanwezig is en de administratie bewaart is er uiteraard geen probleem.
Idem voor internationale ondernemingen welke hier om welke reden dan ook (niet noodzakelijk fiscale) nood hebben aan een adres en hier vb ook enkele malen per jaar aanwezig zijn voor vb één bepaalde opdracht.