Uittreding vennoot

VanessaB
Topic Starter
Berichten: 12

Uittreding vennoot

#1 , 11 dec 2018 16:19

Beste, wij hebben een vennootschap waarbij de verdeling van de aandelen als volgt is, ikzelf 49%, mijn partner 49% en zijn vader 2%. Nu is er een hoogoplopende ruzie tussen mijn partner en zijn vader (mede omdat die iets te losjes omgaat met bepaalde geldzaken) en nu beweert mijn schoonvader dat hij zich gaat terugtrekken uit de zaak of zelfs de boeken gaat toe doen. Maar volgens mij kan hij hier niet eenzijdig over beslissen, klopt dit? Ikzelf ben officieel zaakvoerder, moet ik dan niet eerst mijn akkoord geven? Of moeten alle vennoten hiervoor een akkoord geven?Want het is niet de bedoeling dat hij eerst schulden maakt en dan gaat lopen natuurlijk. Het gaat hier niet om een faillissement, de zaak blijft gewoon doorgaan maar ik wil wel dat mijn schoonvader minstens bij de zaak betrokken blijft tot wanneer de schulden zijn afgelost! Ik wil in tussentijd wel zijn volmacht voor bankzaken blokkeren.
Alvast bedankt voor de info en raad!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 dec 2018 16:34

Enkel de zaakvoerder kan de boeken neerleggen !

Is je schoonvader zaakvoerder ??

Zo ja, onmiddellijk AV bij één roepen en hem afzetten, want dit zou zeer vergaande gevolgen kunnen hebben.
Ik bespaar je een voorbeeld die ik bij een klant heb mee gemaakt, en best want je zou niet gerust kunnen slapen.

Dus kijkt op het KBO voor de zekerheid hij geen zaakvoerder is .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

VanessaB
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 11 dec 2018 17:17

Dag Lowie, bedankt voor je bericht. Nee ikzelf ben zaakvoerder. Kan hij wel eenzijdig uittreden of heeft hij daarvoor ook mijn akkoord nodig?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6857

#4 , 11 dec 2018 17:30

U wil zijn volmacht voor bankzaken blokkeren? U bent zaakvoerder, voorkom verdere schade en begin met die volmacht te blokkeren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 dec 2018 17:36

Hij kan zelf vertrekken daar een bvba geen drie personen meer moet hebben zelfs met 1 persoon kan het
En zie dat zijn RC aangezuivert is
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

VanessaB
Topic Starter
Berichten: 12

#6 , 11 dec 2018 22:16

@ bosprocureur dat ga ik idd morgen doen, alles laten blokkeren!
@ Lowie het gaat hier niet om een bvba maar cvoa.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 dec 2018 07:57

@ bosprocureur dat ga ik idd morgen doen, alles laten blokkeren!
@ Lowie het gaat hier niet om een bvba maar cvoa.
Dan heb je een serieus probleem !

je bent alle drie onbeperkt aansprakelijk.

Je kan hem zomaar niet buiten gooien, je zal een derde persoon moeten vinden die zijn aandelen overneemt, en welke zot ga je daar voor vinden ????

Als er schulden zijn probeer ze te vereffenen en ontbind de vennootschap, en richt een nieuwe op.

Als het op een faillissement uitdraait dan ben jij en je man de pineut, voor vele jaren te betalen of ook allebeide faillissement aanvragen, en hopen op een kwijtschelding van jullie twee !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

VanessaB
Topic Starter
Berichten: 12

#8 , 12 dec 2018 09:07

Dag Lowie, er zijn nog geen echte schulden, het gaat om geld van de zaak dat hij vlot gebruikt voor privé. Totaal iets van een 10 000 euro dus niets onoverkomelijk voor de zaak. Maar ik ga zijn kaart blokkeren en hij gaf aan dat hij dan uit de zaak zou stappen. En dat is hetgeen ik wil weten of hij dat zelf en alleen kan beslissen om eruit te stappen. Ik wil hem niet buitengooien nu, hij moet eerst zijn schuld aflossen!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 dec 2018 09:12

Persoonlijk kan hij zomaar niet uitstappen, hij is een statutaire aandeelhouder, hij moet zelf iemand zoeken voor zijn 2% aandelen !
Bij een stemming heeft hij niks met zijn 2%
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

VanessaB
Topic Starter
Berichten: 12

#10 , 13 dec 2018 09:10

Ok bedankt voor de info!

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”