Lopende lening van een zaak die sluit

Ydegrauw
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Lopende lening van een zaak die sluit

#1 , 05 dec 2018 10:03

Beste,

Wij hebben een lening bij Belfius voor een zaak.
Nu, onze zaak blijkt niet vruchtbaar te zijn en we zijn alle stappen aan het ondernemen om de zaak te sluiten.

Na contact te nemen ivm de sluiting van onze zakelijke bankrekening zei men tegen ons dat we oftewel het resterende bedrag van de lening in 1 keer moesten terug betalen, of dat het een persoonlijke lening word en we hier 9% op moeten betalen per maand.

Ik heb ons contract een aantal keer doornomen en zie hier geen referentie naar.
Dus vraag ik mij af of dit geldt als contractbreuk?

Heeft Belfius het recht om dit te doen?
Waarom staat dit niet expliciet in het contract?
Kan ik dit aanvechten?

Mvg

Yannick

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 dec 2018 10:09

Dit mogen ze doen !

Ik denk en mijn ervaring zegt me dat dit de normale gang van zaken is in de bankwereld.

Daar je lening een zakelijke lening is en je geen handelaar meer gaat zijn mogen ze dit in één keer opeisen.

Maar ze doen een geste door het te financieren als privé lening !

Die 9% is niet per maand maar per jaar !!!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 05 dec 2018 12:32

[quote="Ydegrauw"]
Dus vraag ik mij af of dit geldt als contractbreuk?

/quote]
Jij bent het die contractbreuk pleegt. Je zal dus de rest van uw lening moeten afbetalen en dat op eender wel wijze.
Het zou maar mooi zijn dat eender wie ten allen tijde kan zeggen zijn lening niet meer terug te betalen, omdat ze het moeilijk hebben.

Reclame

Ydegrauw
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 dec 2018 09:06

Jij bent het die contractbreuk pleegt. Je zal dus de rest van uw lening moeten afbetalen en dat op eender wel wijze.
Het zou maar mooi zijn dat eender wie ten allen tijde kan zeggen zijn lening niet meer terug te betalen, omdat ze het moeilijk hebben.
Moest die laatste zin nu echt? Heb ik gezegd dat ik het moeilijk heb?

Ik heb mijn contract 3 keer nagelezen en hier niets over gevonden dus vroeg ik mij af hoe dit zat.

Ydegrauw
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 dec 2018 09:07

Dit mogen ze doen !

Ik denk en mijn ervaring zegt me dat dit de normale gang van zaken is in de bankwereld.

Daar je lening een zakelijke lening is en je geen handelaar meer gaat zijn mogen ze dit in één keer opeisen.

Maar ze doen een geste door het te financieren als privé lening !

Die 9% is niet per maand maar per jaar !!!!
Hartelijk bedankt voor de info!

basejumper
Berichten: 4626
Locatie: Diest

#6 , 06 dec 2018 13:52

Beste

U heeft een krediet afgesloten onder contractrecht voor een (handels)zaak al dan niet onder vennootschap.
Deze zaak wordt blijkbaar stopgezet/vereffend. dan is het ook logisch dat de activa en passiva van deze aak worden geïnd/aangezuiverd. dat maakt immers onherroepelijk deel uit van de vereffening. (uw btw nummer stopzetten = BTW salderen, uw RSZ stopzetten is RSZ verrekenen, de bankrelatie van de zaak stoppen = tegoeden opvragen en schulden afbetalen). dat hoeft niet in uw leningcontract te staan. Dat is een logisch gevolg van het opdoeken van een zaak.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”