faling en hypothecaire lening

stefy
Topic Starter
Berichten: 8

faling en hypothecaire lening

#1 , 23 nov 2018 07:10

mijn vriend is zaakvoerder van een gcv, ik ben stille vennoot. deze gcv dreigt in faling te gaan. de schulden zijn ongeveer tot 50K opgelopen.
Wij hebben 2 jaar geleden een stuk grond gekocht, de lening staat op onze beide namen. deze gaat elke maand af van mijn persoonlijke zichtrekening, staat alleen op mijn naam. mijn vriend heeft geen volmacht op deze rekening.
nu is mijn vraag:
- gaat de curator mijn zichtrekening ook blokkeren, daar ik stille vennoot ben? En wat met de grond gaan ze deze verkopen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 23 nov 2018 09:07

Hebt u , of hebben jullie, die grond gekocht op persoonlijke naam, of op de vennootschap?

stefy
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 23 nov 2018 15:24

wij hebben de grond op onze namen gekocht, niet met de vennootschap.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 nov 2018 19:17

Daar het een GCV is zal deze grond verkocht worden om het deel van je vriend te hebben, hij is 100% aansprakelijk voor de schulden, natuurlijk zal de curator met enige zekerheid zoeken hoe stil deze stille vennoot wel was !
Als de curator ook maar enige bewijs heeft dat de stille vennoot ook maar iets deed in de GCV, al was het maar postzegels plakken dan is de stille vennoot niet stil en ook aansprakelijk.

Alles hangt af van de curator, ik hoop voor u dat de stille vennoot stil was !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

stefy
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 24 nov 2018 09:28

Bedankt voor het antwoord.

Ik heb gelezen dat de curator de rekening van de vennootschap blokkeert.
Gaan ze mijn zichtrekening dan ook blokkeren?
Het loon dat mijn vriend zich als zaakvoerder uitkeert is altijd op mijn zichtrekening gestort.

En nog een laatste vraag, als mijn vriend tijdens de faling als arbeider gaat werken, wordt er dan een beslag op zijn loon uitgevoerd?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 nov 2018 10:10

Bedankt voor het antwoord.

Ik heb gelezen dat de curator de rekening van de vennootschap blokkeert.
Gaan ze mijn zichtrekening dan ook blokkeren?
Het loon dat mijn vriend zich als zaakvoerder uitkeert is altijd op mijn zichtrekening gestort.

En nog een laatste vraag, als mijn vriend tijdens de faling als arbeider gaat werken, wordt er dan een beslag op zijn loon uitgevoerd?

De rekening van de vennootschap word onmiddellijk geblokkeerd .

Alle afschriften van de rekening van je vriend en van de vennootschap moet de curator hebben van minstens 6 maanden ver, sommigen vragen zelfs van 12 maanden ver.

En je vriend zal moeten kunnen bewijzen met welke rekening hij de lening afbetaalde en waar zijn loon gestort is !!

en nu komt het probleem, van u rekening daar zijn loon op u rekening komt, kan men aanzien dat u GEEN stille vennoot bent , en dit enkel op de opening statuut!

Alles hangt af wie en wat de curator is, en ook van de rechter commissaris.

Een zeer grote fout hebben jullie gemaakt, hij moest zijn centen op een rekening van hem hebben gestort en elke maand de helft van de lening afbetaald hebben.

Daar kan de curator zeker over vallen, en dan zal u persoonlijk ook failliet verklaart worden, maar ik hoop voor u dat je een zeer meegaande curator heeft !


Ik weet niet wie jullie statuten heeft opgemaakt, maar een stille vennoot is maar stil zo lang hij niks doet !, een postzegel plakken of een brief posten dan ben je niet meer stil, sommige curatoren laten dit soms wel door de vingers zien, maar andere, zeker niet .

Dit is afwachten tot na de 3 weken na het vonnis, dan ga je weten wat de curator gaat doen.

De vraag van het loon als hij gaat werken, dit kan beslag opgelegt worden!!

Heeft je vriend al zijn kwijtschelding aangevraagd ??? zeer belangrijk voor de volgende maanden !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”