Commerce met familienaam

johnfieda
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Commerce met familienaam

#1 , 23 okt 2018 16:32

Beste,
Ik heb een vraag als volgt,
Er is een familielid die met de familienaam commerce doet in de maatschappij, kan dat zomaar.
Hij is al een jaar of twee hiermee bezig en zelfs de socialmedia wordt hierook volop gebruikt om meer pukliek te bereiken.

Wat is er hieraan te doen ivm privacy, juridisch gezien?

mvgg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 23 okt 2018 16:39

Het is toch zijn familienaam?

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 23 okt 2018 16:43

Die dekselse Janssen Pharmaceutica toch..

Reclame

johnfieda
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 okt 2018 16:44

Hij is de kleinzoon van mij die dat doet. Zonder te toestemming van mij kan dat zomaar?

puttemanp
Berichten: 613

#5 , 23 okt 2018 21:09

Zonder te toestemming van mij kan dat zomaar?
Heb jij die naam geregistreerd bij het merkenbureau?

P.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 okt 2018 21:21

Iedereen mag zijn eigen familie naam gebruiken en heeft daar geen toestemming nodig van niemand. en zeker niet als hij niet geregistreerd is !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 24 okt 2018 10:10

Er zijn honderden, zoniet duizenden voorbeelden hiervan in de handelswereld, zowel nationaal als internationaal: Janssens, Callebaut, Rombouts, ....

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#8 , 14 nov 2018 07:29

John

U draagt die naam, maar u bent geen eigenaar van die naam. U heeft die zelf ook 'maar' gekregen van uw vader, en die van uw grootvader, en die van uw overgrootvader...

Waarom zou u degene moeten zijn aan wie men toestemming moet vragen om uw familienaam te gebruiken en niet iemand anders uit uw familie? En wie mag zich tot 'eigenaar' of 'behoeder' van een familienaam uitroepen? Janssens of Peeters komt duizenden keren in Vlaanderen voor. Als iemand 'bakkerij Peeters ' wil heten, aan wie van die duizenden moet die dan toestemming vragen?


Het is niet omdat u een bepaalde familie naam draagt dat u kan of mag bepalen wat anderen met eenzelfde familienaam mogen of niet mogen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 nov 2018 10:31

Hij is de kleinzoon van mij die dat doet. Zonder te toestemming van mij kan dat zomaar?
Tuurlijk kan dit. Dit is toch schering en inslag? Hoeveel electriciens, loodgieters, bakkers, schilders, ... gebruiken gewoon hun familienaam als bedrijfsnaam? Bakker Verhofstadt, Slager Janssens, Schilder Michiels, Loodgieter De Clercq, etc, etc...

Wat verwacht je dat uw kleinzoon doet? Aan IEDEREEN die deze familienaam draagt (mogelijk duizenden mensen in Vlaanderen), eerst toestemming vragen? :shock: :shock: :shock:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 6854

#10 , 14 nov 2018 15:27

Hebt u misschien een gelijkaardige business die dezelfde naam draagt in dezelfde streek?

Of ondervindt u op een andere manier hinder van die naam?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 nov 2018 09:04

Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”