fiscale gevolgen bij opstarten van eenmanszaak

jacodepapegaai
Topic Starter
Berichten: 35

fiscale gevolgen bij opstarten van eenmanszaak

#1 , 19 okt 2018 14:21

Mijn zoon, die niet meer gedomicilieerd is bij ons, wil een éénmanszaak (managementsvennootschap) opstarten. Hij huurt een appartement en de huisbaas is niet akkoord dat hij de maatschappelijke zetel vestigt op dat adres . Nu vraagt hij om ons adres te gebruiken als maatschappelijke zetel om zijn BTW nummer te kunnen aanvragen.
Mijn man is een gepensioneerde beroepsmilitair (66) en ik heb het statuut van gehandicapte (60).
Kan dit voor ons fiscale gevolgen hebben?
1.Voor mijn man : hij is bang dat de fiscus dat gaat interpreteren alsof hij bijverdient en hij daarom een gedeelte van zijn pensioen gaat verliezen. (Ik dacht dat een gepensioneerde ambtenaar van >65 onbeperkt mocht bijverdienen of is dat niet zo?)
2.Kan dit verschil maken voor mijn uitkering?
3.Maakt het een verschil als mijn zoon zich hier terug domicilieert?
Graag uw advies want de dienst belastingen is al gesloten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 okt 2018 14:47

Een één man zaak die kan je niet zo maar om het even plaatsen, die STAAT altijd op het adres van de persoon van wie de zelfstandig is .
Je schrijft een management vennootschap dus dit is GEEN één man zaak maar een vennootschap !!! laat dit als duidelijk zijn.

De maatschappelijke zetel van een vennootschap moet staan van waaruit de vennootschap geleid worden .

Veel huisbazen willen niet dat er een maatschappelijke zetel op hun adres staat omdat de vennootschap die kosten in brengt in de belastingen en zij erop belast worden, maar een normale huisbaas kan de voorwaarde stellen om GEEN huur in te brengen en dan is er geen vuiltje aan de lucht.
In principe als de zetel bij jullie thuis staat gaat dit voor je inkomen en belastingen geen invloed hebben.
Maar als het slecht met de vennootschap gaat en de deurwaarder komt, dan kan hij ook u spullen komen weg halen, want wie zegt wie de eigenaar is van die spullen, ik weet dit is ver gezocht maar dit gebeurt dagelijks bij deurwaarders.

Dus als de zetel van de vennootschap bij u staat geeft het geen invloed op je inkomsten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berenod
Berichten: 942

#3 , 19 okt 2018 15:28

Dit is zelfs onmogelijk.

De zetel van een eenmanszaak is altijd het adres waar je gedomicilieerd staat.

De enige manier waarop hij de eenmanszaak op jullie adres kan zetten is door zich terug bij jullie te domiciliëren ( en dus ook te komen wonen, anders pleegt hij domicilie fraude).

Om dit probleem op te lossen zonder jullie in problemen te brengen zal hij een andere vennotschapsvorm moeten kiezen (ebvba, cvoa, ...), daar kan je de maatschappelijke zetel zetten op een ander adres dan je eigen woonst.

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 19 okt 2018 19:28

De zetel moet nog steeds staan op een plaats die aan het bedrijf is gelinkt, de woning van de ouders die niets met de vennootschap te maken hebben, zal niet aanvaard worden doos de Fiscus.

Voor de rest zie hierboven: eenmanszaak is steeds op domicilie en pas op met domiciliefraude.

jacodepapegaai
Topic Starter
Berichten: 35

#5 , 20 okt 2018 10:03

Ok bedankt voor de reacties. Hij heeft ondertussen met de huisbaas afspraken gemaakt.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”