echtscheiding en vennootschap

click4linux
Topic Starter
Berichten: 1

echtscheiding en vennootschap

#1 , 02 apr 2008 10:08

12 jaar geleden heb ik een bvba opgericht. Ik en mijn ex-vrouw hadden elks 50 % van de aandelen. De oprichting was tijdens het huwelijk en onder 'gemeenschap van goederen'. Voor 2005 draaide de bvba verlies, sinds 2005 gaat het bergop met de bvba. In 2005 heeft zij de woning verlaten een jaar later heeft zij een papier van de algemene vergadering getekend (opgesteld door de accountant) voor overdracht van haar aandelen. Een jaar nadien waren we officieel gescheiden.
Nu mijn vraag: Kan zij nog aanspraak maken op een vergoeding van de waarde van de bvba? Kan het volgende ingeroepen worden :
De overdracht van aandelen wordt bewezen middels het aandelenregisters, maar andere bewijsmiddelen zijn toegelaten.
De overdrager kan niet gedwongen worden om ten belope van het niet volstorte bedrag bij te dragen in de schulden
van voor de openbaarmaking van de overdracht.

Zie: Hof van Beroep Antwerpen, 22/09/05, NJW, 147, 651.

Graag wat advies en/of uitwisseling van soortgelijke ervaringen ...

Alvast met dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sedlex
Berichten: 83

#2 , 07 apr 2008 21:32

is er een effectieve overdracht van de aandelen geweest na de ondertekening van dat document op de algemene vergadering?

Indien nee (en niet overgeschreven in aandelenregister), dan is zij nog steeds aandeelhouder en heeft zij uiteraard recht op de waarde van de aandelen op datum van de vereffening-verdeling.

U hebt er dus alle belang bij dat de overdracht van de aandelen zo vlug mogelijk gebeurt.

jennyke3
Berichten: 103

#3 , 04 feb 2018 08:48

wat met een verplichte overgave via de rechter na beeindiging samenleving
2j geleden uitgesproken,
nog geen geld gekregen
nog steeds geen overschrijving in het aandelenregister
ondertussen heeft de zaakvoerder een schuld van +280000€ aan de r/c
heb ik dan nog zeggingsschap?

grts

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 feb 2018 09:09

Als ik het goed begrijp dan heb je via de rechtbank je aandelen moeten overdragen en heb je daar nog geen centen van gezien !

Als daar een vonnis van is dan heb je daar niksmeer te zeggen, en zal je via de deurwaarder je centen moeten opeisen, maar de vraag is van wie ?

Staat dit in het vonnis aan wie je de aandelen moet overdragen ?

Heb je het vonnis al laten betekenen door de deurwaarder?????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jennyke3
Berichten: 103

#5 , 07 feb 2018 21:54

aan de andere aandeelhouder mijn ex vriend

ik moest ze overdragen en ze moesten berekend worden door iemand die daarvoor de opdracht heeft gekregen vd rechter
maar die berekening komt niet overeen met de opdracht die de rechter gegeven had, die persoon weigert een groot deel vd gedane verliezen van een aankoop terug in de waarde te zetten ( dit stond nadrukkelijk vermeld ih vonnis dat dit wel gedaan moest worden) ook de opgelegde datum per 6 febr 2015 komt niet overeen met zijn berekening tm 30 sept 2014
deze persoon heeft dit neergelegd bij de rechter 1.3j geleden, ik heb daar niets meer van gehoord en weet dus niet wat er gedaan moet worden

en of het betekend is weet ik eigenlijk niet, mijn ex heeft al mijn papieren, ik vermoed van wel

maar is er een verschil als het wel of niet betekend is?



mvg

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 feb 2018 07:45

Zolang je het niet betekent heeft moet je ex niks betalen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”