Failliet of niet

H de blaauw
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Failliet of niet

#1 , 18 sep 2018 20:15

Ik heb een bvba
Door een verkeersongeval niet (mijn schuld)kan ik mijn beroep schrijnwerker en meubels maken niet meer uitoefenen door lichamelijk letsel
Als ik mij failliet laat verklaren wat gebeurd er dan?
Mijn bedrijf staat in geschreven op mijn privé adres
Mogen ze dan beslag leggen op alles wat hier aanwezig is of? want ik heb alleen wat hand gereedschap maar dat is ook al afgeschreven
Wat te doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 sep 2018 21:42

Als dit een bvba is dan zijn u bezittingen van u en blijven ze van u.

De Bvba is failliet en hun bezittingen als deze er al zij? worden in beslag genomen voor zover er een zekere waarde is.
Is het kapitaal volledig volstort ?, of enkel 6200€.??

Zo niet dan ben je persoonlijk verantwoordelijk voor deze 12400€ !

Als zaakvoerder en je heeft GEEN inkomen kan je gebruik maken van de faillissementsverzekering dit is nu Het bedrag per maand die gelijk is aan het minimum pensioen van een zelfstandige

maandelijks zonder gezinslast: 1.245,23 euro

maandelijks met gezinslast: 1.556,05 euro

Als je ziet dat het niet verder kan is het beter snel je boeken neer te leggen, daar heb je GEEN advocaat voor nodig een boekhouder kan dit ook en als het moet kan je dit zelf !

Heb je vragen voor je faillissement mag je die hier gerust stellen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

H de blaauw
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 sep 2018 22:09

Die verzekering is er standaard of moet ik die afsluiten?

Reclame

H de blaauw
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 sep 2018 22:14

En ik heb nog een achterstallig loon van 14 mnd wat ik mij niet heb kunnen uitkeren
Kan dit als volstort kapitaal gelden?
Maandelijks stort ik privé een x bedrag op mijn zakelijke rekening om mijn vaste lasten te voldoen

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 18 sep 2018 23:34

Neen dat gaat niet want zo zou men de volstorting kunnen faken.
Het geld moet wel echt via de bankrekening van de bvba ingebracht zijn.
Tenzij men bv machines inbrengt als inbreng in natura, maar dan is een verslag
daarover van een bedrijfsrevisor vereist.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 sep 2018 05:17

Die verzekering is van de staat die heb je zo ieder gefailleerde krijgt die !

Het geld dat je nog tegoed geeft die gaat naar de curator, en kan nooit dienen voor je kapitaal !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

H de blaauw
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 sep 2018 10:08

Dit kom ik tegen op het internet. Dus dit klopt niet?
Volstorten met uw rekening-courant?
Kan dat? Ja, voor zover uw bvba een schuld heeft aan u privé, veelal via rekening-courant (rc) geboekt. Die schuld van uw bvba ten aanzien van u kan in principe gecompenseerd worden met uw privéschuld ten opzichte van uw bvba in het kader van de volstortingsplicht.
Let op! Die compensatie is niet meer mogelijk ná een faillissement (Brussel, 27.09.2012) .
Hoe doet u dat correct? Om wettelijk gezien twee schulden te mogen compenseren, zijn er strikte regels waaraan voldaan moet zijn. De voornaamste is dat beide schulden ‘opeisbaar’ zijn.
Vraag uzelf om vol te storten. Daar komt het inderdaad op neer. U, lees: uw bvba of nv, moet uzelf dus uitnodigen om het kapitaal vol te storten. Zo wordt dat bedrag opeisbaar. Zet die uitnodiging op papier, voor het geval een curator achteraf in twijfel zou trekken of u zich aan de regels hield.
Tip. Achteraf mag men u als enige zaakvoerder niet kwalijk nemen dat u zichzelf als enige vennoot van uw e-bvba geen bericht stuurde met de vraag om vol te storten (Luik, 31.01.2013) .
Rekening-courant daarvoor gebruikt. Verder is het ook van belang dat u eveneens expliciet bevestigt dat u die rc-schuld gebruikt om het kapitaal vol te storten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 sep 2018 10:44

Het probleem is de curator, en hoeveel schulden zijn er ??

Heeft u boekhoudkundig geld te goed van de BVBA ??

Normaal zou u Geld moeten nemen van de BVBA en terug storten via bank of nog beter de post naar de BVBA, natuurlijk als de rekening van de BVBA leeg is gaat dit niet.

Misschien kan een goede boekhouder, of bankdirecteur dit wel , ik ben er te lang uit.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 19 sep 2018 12:09

Ook via rekening-courant moet het geld effectief gestort worden.
En vermits de bvba over geen middelen beschikt kunt u uzelf niet eerst iets uitkeren om het vervolgens terug te storten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”