medezaakvoerder maar ook werknemer in ander bedrijf

Anke2912
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

medezaakvoerder maar ook werknemer in ander bedrijf

#1 , 17 sep 2018 10:30

Ik kreeg onlangs de mogelijkheid aangeboden om medezaakvoerder te worden in een vennootschap.
Ik werk echter voltijds als bediende in een ander bedrijf (hele andere sector, dus geen concurrentie).

Aangezien ik zelf helemaal geen flauw benul heb van het zelfstandig beroep, weet ik dan ook niet of dat zomaar kan.
En indien wel, wat dan de gevolgen zijn (financieel, belastingen, ... noem maar op)?
Wat als het fout loopt met deze vennootschap?

Alle hulp is welkom, want ik wil me niet zomaar blind in een avontuur storten zonder te weten waar ik aan begin.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 sep 2018 10:49

Wat wens je eigenlijk te weten, een zaakvoerder kan ook ingeschreven zijn als bediende werknemers statuut.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Anke2912
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 sep 2018 11:36

Wat wens je eigenlijk te weten, een zaakvoerder kan ook ingeschreven zijn als bediende werknemers statuut.
Ik zal mede zaakvoerder worden in een VOF, maar geen aandeelhouder/vennoot/oprichter.
Indien dit bedrijf failliet zou gaan, wat zouden dan concreet voor mij de gevolgen zijn?
Word ik automatisch hoofdelijk aansprakelijk gesteld voor alle schulden in deze zaak bij faillissement?

Heeft dit eventueel ook gevolgen voor mijn beroep als bediende in het andere bedrijf waar ik vast in dienst ben?
Verandert er verder iets ingrijpends aan mijn belastingen?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 sep 2018 12:47

In een VOF zijn sowieso alle vennoten 100% aansprakelijk voor de schulden bij een Faillissement, Maar een zaakvoerder kan ook ten allen tijde verantwoordelijk worden gesteld, wegens bestuurders aansprakelijkheid.
Mocht dit een zeer grote vennootschap zijn dus een NV of een BVBA daar zou ik geen probleem me hebben, maar een VOF is al op zich zeer kwetsbaar zou ik het zeker niet doen, liever een goed bedienden contract, dan een goed zelfstandige contract waar al het mis gaat je de klos nog van word !
Waarom doen ze dit ??

9/10 voor je niet te moeten inschrijven en een goedkoop arbeidskracht hebben met alle gevolgen van dien, eindejaarspremie, geen verlofgeld, als je ziek bent geen gewaarborgd weekloon, en bij langdurige ziekte een aalmoes van de ziekenkas, niks waar je recht op heeft is je gewaarborgd !

Niet doen zou ik zeggen !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Anke2912
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 sep 2018 13:12

In een VOF zijn sowieso alle vennoten 100% aansprakelijk voor de schulden bij een Faillissement, Maar een zaakvoerder kan ook ten allen tijde verantwoordelijk worden gesteld, wegens bestuurders aansprakelijkheid.
Mocht dit een zeer grote vennootschap zijn dus een NV of een BVBA daar zou ik geen probleem me hebben, maar een VOF is al op zich zeer kwetsbaar zou ik het zeker niet doen, liever een goed bedienden contract, dan een goed zelfstandige contract waar al het mis gaat je de klos nog van word !
Waarom doen ze dit ??

9/10 voor je niet te moeten inschrijven en een goedkoop arbeidskracht hebben met alle gevolgen van dien, eindejaarspremie, geen verlofgeld, als je ziek bent geen gewaarborgd weekloon, en bij langdurige ziekte een aalmoes van de ziekenkas, niks waar je recht op heeft is je gewaarborgd !

Niet doen zou ik zeggen !!

Oke, bedankt voor de informatie.
Ik neme het mee in mijn bespreking met hen binnenkort en leg het hen zo eens voor.
Benieuwd wat ze daarop dan gaan zeggen.
Nu heb ik op z'n minst wat inzicht in de situatie, en kan ik ook gerichte vragen stellen.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”