Bijverdienen met hobby

Maxime Chauvin
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bijverdienen met hobby

#1 , 11 sep 2018 21:04

Beste

Ik zit namelijk met enkele vragen.

Graag zou ik online een "bedrijf" als ik het zo mag noemen willen starten. Namelijk voor het maken van computers. Ik doet dit nu als hobby en verdien er geen geld aan. Ik zou een website en sociale media gebruiken hiervoor, natuurlijk weet ik dat ik niet zomaar mijn diensten mag verkopen.
Ik zou dit zeer beperkt willen doen en het moet een hobby blijven. Natuurlijk heb ik geen idee wat ik hier exact met zou verdienen, ik denk 200 euro per maand op zen meest.

Wat moet ik doen om dit te kunnen starten? Heb ik bvb een BTW nummer nodig enz...
En wat als dit uiteindelijk meer als een hobby zou worden? Ik denk aan bijberoep.
Of moet ik hier helemaal niets mee doen.


Alvast bedankt

Mvg,
Maxime Chauvin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 11 sep 2018 23:50

Je hebt een BTW-nummer nodig.
Je kan opteren voor de BTW-vrijstelling (tot 25.000 euro per jaar, val je nog ruim onder met de schatting).

Je kan opteren voor de vrijstelling van sociale bijdragen (dan mag je niet meer dan afgerond 1500 per jaar verdienen).

Kostprijs: +- 85 euro voor de aanvraag van een BTW-nummer. In sommige steden krijg je dit nadien terugbetaald.
Daarnaast ieder jaar een ondernemingsbelasting, deze komt in mijn geval neer op 105 euro (dit is provincie-afhankelijk).

Bedrijfsbeheer is niet meer verplicht tegenwoordig, maar persoonlijk vind ik dit nog steeds een must.
Je kan ook altijd opteren voor een boekhouder (die dan terwijl je personenbelastingen meeneemt in het verhaal).

Wat kan niet? Dit blijven doen, en ermee geld verdienen. Zelfs al is het maar 50 euro per maand.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”