kinderboek en inkomsten

Frogger
Topic Starter
Berichten: 32

kinderboek en inkomsten

#1 , 05 sep 2018 08:20

Ik ben reeds een tijdje bezig met het maken van een kinderboek (voorleesboek). Het is zo goed als klaar en het is de bedoeling om hiervoor een uitgever te gaan zoeken.

Ik heb al heel wat (internet)research gedaan betreffende de opbrengsten van dergelijke kinderboeken. Die zijn niet om over naar huis te schrijven. Het zou meestal gaan rond de 500€ aan inkomsten die door de uitgever uitbetaald worden aan de maker van het boek, en dan zou het boek al vrij goed verkocht hebben. Geld is niet de drijfveer geweest om dit boek te maken dus is dit ook niet zo belangrijk voor mij. De tijd en energie die ik reeds in dit boek heb gestoken ligt ver boven de opbrengsten die ik er ooit zou kunnen uithalen.

Maar stel dat ik een uitgever kan vinden en het boek uitgegeven wordt. En stel dat ik hieruit inkomsten verkrijg (welliswaar minimale), hoe maak ik dat ik in orde ben met de wet (bv belastingen).
Ik werk momenteel halftijds en sta halftijds op invaliditeit. Moet ik hierdoor met bepaalde zaken rekening houden?


Alle info is welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 sep 2018 09:30

Ik denk dat je best je licht eens opsteekt bij het ondernemersloket. Zij kunnen je adviseren om de voor u meest gepaste "bedrijfsvorm" aan te nemen (éénmanszaak, BVBA, ...).

Aangezien het boek uitgegeven wordt en verkocht in winkels, kan je dit niet als "occasionele inkomsten" zien, vrees ik. Dus zelfstandige worden zal volgens mij wel nodig zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”