Auto's bij failisssement

Kidri
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Auto's bij failisssement

#1 , 02 aug 2018 01:26

Na een bespreking met mijn advocaat eerder deze week word er aanstaande maandag een faillissement aangevraagd.
Een vriend van ons wil geld vrijmaken voor onze auto's onmiddellijk ter plaatse terug te kopen.
Op zijn naam wel te verstaan.
Mag ik deze al op voorhand laten keuren voor verkoop zodat deze direct de dag na de terugkoop kunnen ingeschreven worden.
Of kan dit nefast zijn voor de verdere verloop van mijn failissement van mijn eenmanszaak.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 02 aug 2018 06:10

Indien u elke euro van de verkoop ter beschikking houdt van het faillissement is er vermoedelijk geen probleem.
Indien ook maar één euro van die verkoop niet ter beschikking van de curator komt om schulden mee te betalen, dan loopt u een groot risico dat het een frauduleus faillissement wordt, met alle gevaren van dien.

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 02 aug 2018 06:24

Laat dat eens regelen door de curator aub. Zodra je weet wie curator is, laat die vriend contact opnemen .

Een verkoop van autos, een paar dagen voor de boeken neergelegd worden, is sowieso verdacht. Zo heel lang duurt het toch niet om een auto in te schrijven?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 aug 2018 07:48

Je weet of je weet het niet de verdachte periode van een faillissement is normaal 6 maanden voor het vonnis.

Dus jij ,kan niks regelen, enkel zeggen aan de curator dat je iemand heeft voor de wagens, hij moet daar niet mee akkoord gaan, als hij er mee akkoord gaat zal toch zeker de markt prijs aan de curator moeten betaald worden.

In je eigen belang regelt nu niks op voorhand dit heeft een zeer slechte indruk op de curator.

Waarom wachten tot maandag, ieder dag dat je wacht is er één teveel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Kidri
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 aug 2018 10:39

Ik zou deze auto's niet verkopen voor de curator komt ik zou ze enkel laten keuren aan beide auto zijn een paar mankementen aan dus ik zou ze willen laten keuren omwille van
1 is de auto wel een overkoop waard catalogus is deze 4500€ waard maar als er dure defecten zijn op de keuring ga ik het er niet aan spenderen
De camionet is catalogus 3500€ waard die is technisch 100% in orde
2 als je geen nrplaat meer hebt want die zou de curator direct meenemen dan is het veel moeilijker om deze te laten keuren want dan ben je verplicht om via een garage te gaan of z platen te huren
3 ik heb van al mijn materialen niks verkocht enkel mijn aanhangwagen En dit voor een factuur te betalen er is een papier van verkoop en een papier van de betaling aan de eiser ps deze is 200€ duurder verkocht als de marktwaarde voor de rest zijn alle bouwmaterialen nog aanwezig en ook materialen waar zelfs geen facturen van binnengebracht zijn bij de boekhouder

Ik heb nog een bijkomende vraag ik heb dus een eenmanszaak met een enkelvoudige boekhouding en er zijn dus geen rekeningsafschriften aanwezig bij de boekhouder gaat de curator deze zelf opvragen bij de bank of moet ik die zelf bezorgen of heeft een curator deze zelfs niet nodig en heeft hij aan de balansen genoeg (die zijn positief) het Faillisement zou aan gevraagd worden door een lening uit het verleden en 1 leverancier die geen materialen meer wilt leveren na meerdere gesprekken en geen aflossingen wilt aanvaarden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 aug 2018 11:24

Bij een één man zaak moet je bank uitreksels van minstens 6 maanden aan de curator geven die kan je al op voorhand afdrukken via je PC., als ook je volledige boekhouding.
Vergeet niet dat je op het ogenblik van het vonnis je onder curatele staat dus bankrekening word vernietigd, eletriek, gas en water, daar zal je curator de nodige papieren geven want dit word afgesloten anders en die kunnen er zelfs zeer snel bij zijn dus, dit is je eerste werk na het vonnis.

Heb je onmiddellijk werk ?

Zo niet moet je aan de curator de papieren vragen of downloaden en hij ze invullen voor de faillissement verzekering.

Met de nieuwe wet van 1/05/2018 MOET je u KWIJTSCHELDING (vroeger verschoonbaar ) reeds aanvragen, dit gebeurt online, de curator zal je dit wel vertellen.

Het is van alle belang voor u om nu niks fout te doen, want daar hangt je kwijtschelding vanaf.
Je zal na het vonnis een goedkeuring moeten vragen om een DEBET rekening te openen bij een bank.

Je post komt via de curator toe en de eerste maand opent hij je brieven, het is maar dat je dit weet.

Je faillissement is dit op dagvaarding maandag ??

Want sinds 1/05/2018 kan men dit online doen dus de boekhouder kan dit en je geeft geen advocaat nodig.

Je schrijft ik heb positieve balansen en je vraagt een faillissement aan ???

Wel dan kan men je faillissement weigeren!!!

Een faillissement is nog steeds een gunst en nu meer dan ooit met de kwijtschelding.

En waar ik een probleem mee heb men vraagt een faillissement aan, en je laat leveranciers en banken stikken, maar je neemt een advocaat die veel centen kost, ik zeg wel dit is mijn persoonlijk probleem, zonder advocaat zou je het veel gemakkelijker krijgen bij de afhandeling van je zaak.

Even een wet tekst gebruiken om na te denken in je zaak.

art 80 : Behalve in geval van gewichtige omstandigheden, met bijzondere redenen omkleed, spreekt de rechtbank de verschoonbaarheid uit van de ongelukkige gefailleerde die te goeder trouw handelt
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Kidri
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 aug 2018 14:17

De aanvraag voor faillissement komt op aanraden van mijn advocaat er zijn sinds kort 2 werven geanuleerd terwijl de materialen besteld zijn ik kan maar maximum 10% inhouden van het voorschot (dat staat in mijn eigen voorwaarden zo vermeld) maar ik lijdt daardoor wel inkomensverlies terwijl ikzelf de bestelling verplicht ben van ze af te nemen aangezien dit maatwerken zijn dus ik zou 3 maand moeten overbruggen met extra kosten van de materialen en geen inkomen ik ben natuurlijk eerst bij een paar banken geweest die me uitlachen in mijn gezicht (bij wijze van spreken) lenen zonder inkomen kan nu eenmaal niet en de werf die nog afgewerkt kan worden daar word geen materiaal geleverd want de leverancier wil dat ik eerst de andere ook betaal dus heeft hij deze netjes samengevoegd onder een nieuw factuurnr volkomen wettelijk blijkbaar en zo sta je dus met je rug tegen de muur ik heb dus een positieve balans maar als je de facturen samen neemt is er een schuld aan de bank en de leverancier van 105 000€ de bank was eerst geen probleem maar omdat ik betalingen deed aan de leverancier kwam ik bij de bank in de problemen zei hebben dit beide aanhangig gemaakt aan de rechtbank en toen kwam de advocaat voor in het verhaal die nu de rest ook opvolgt dat kost me inderdaad 350€ maar dan ben ik zeker dat alles correct gaat aangezien hij dikwijls ook fungeert als curator gaat hij mijn toekomstige curator vermoedelijk ook kennen en als het over dergelijke bedragen gaat heb ik ook liever dat de advocaat dit doet zodat er door mij geen fouten gemaakt worden waar ik nog lang spijt van ga hebben

Maandag word het ingediend en zou woensdag het vonnis en het bezoek van de curator volgen

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 aug 2018 14:31

Als je het maandag vroeg indient dan ben je tegen de middag meest al failliet, dus den dinsdag zeker, de curator dit is één a 4 dagen nadien voor een PV van bevinding .
Als je na het vonnis vragen heeft je mag deze altijd hier verder stellen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”