Aankoop wagens door VZW en gebruik door werknemers van VZW

Boxerke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aankoop wagens door VZW en gebruik door werknemers van VZW

#1 , 29 jul 2018 16:00

Hoi allemaal,

Ik ben op de hoogte van het volgende en had graag geweten of dit juridisch wel ok is.

Twee bestuursleden van een redelijk grote VZW in Vlaanderen hebben vorig jaar hun ontslag ingediend bij de raad van bestuur van die VZW. In plaats van die bestuursleden zijn er 4 familieleden in de raad van bestuur gaan zetelen. De twee (stichtende) ex bestuursleden zijn dan begonnen als (halftijdse)werknemer van diezelfde VZW.

Enkele maanden later heeft de VZW drie wagens aangekocht, die zijn allen bij de DIV ingeschreven op naam van de VZW. De twee werknemers en (ex bestuursleden dus) hebben hun eigen privé voertuigen verkocht en gebruiken nu dagelijks de wagens die ingeschreven zijn op naam van de VZW voor privé gebruik. Dat is duidelijk te zien en aantoonbaar.

Mijn vraag is nu of dat allemaal wel mogelijk is. Kunnen de wagens worden beschouwd als extra legaal voordeel (bovenop hun loon) ook al staan ze ingeschreven op naam van de VZW.

Ook het feit dat de raad van bestuur (in totaal 4 leden) enkel en alleen bestaat uit familie van de werknemers is niet echt kosjer. Al betwijfel ik dat het niet zou mogen.

Bedankt voor jullie advies in deze.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dako
Berichten: 333

#2 , 30 jul 2018 10:58

Alles is afhankelijk van de statuten van de VZW maar dat de raad van bestuur enkel uit familieleden bestaat is geen enkel probleem, tenzij dit anders bepaald zou zijn in die statuten.

Een VZW kan, net zoals elke andere vennootschap, personeel aanwerven en hen, als deel van hun loon ook een wagen terbeschikking stellen. Zolang hier aan alle wettelijke verplichtingen voldaan is (o.a. aangeven van het VAA) is hier ook geen probleem.

Het feit dat het hier over ex-bestuurders gaat die ingeschreven worden als werknemer is in principe wettelijk geen probleem, maar men moet hiermee wel voorzichtig zijn. Belangrijk zal hier zijn of de arbeisovereenkomst een andere taakomschrijving heeft dan de bestuurder vroeger had en dat er een band is van ondergeschiktheid.

Als de bedrijfsleiders effectief het bestuur niet meer voeren, maar enkel vb nog administratieve taken uitvoeren in opdracht van de nieuwe bestuurders (ookal zijn dit familieleden) is er geen probleem maar dit kunnen we moeilijk beoordelen.

Boxerke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jul 2018 15:34

Bedankt met je uitgebreid antwoord. Een en ander is me nu wel duidelijker.

Feit is dat de VZW dus flirt met wat legaal is en tegelijk een maatschappelijk zeer gevoelig onderwerp behandelt. De bestuursleden doen het duidelijk om er hun voordeel uit te halen. Bestuursleden zijn de mama en de echtgenoot van een van de werknemers die een auto heeft (gezinswagen 7 zitter) en ja het mag allemaal. Het frustreert me enorm maar goed. Zolang het legaal is laten we maar berusten.

Reclame

dako
Berichten: 333

#4 , 31 jul 2018 13:46

Dat de VZW flirt met wat legaal durf ik niet te stellen. Uit de feiten die jij aangeeft doen ze op zich niets foutief. Of dit moreel en maatschappelijk correct is, is natuurlijk een andere vraag.

Wel is één van de kenmerken van een vzw dat er niet getracht mag worden om een stoffelijk voordeel aan haar leden te verschaffen. Op zich is er niets mis met het ter beschikking stellen van een personenwagen als deel van zijn verloningspakket aan een werknemer van de VZW. Indien hier echter geen prestaties tegenover staan,... is dit uiteraard wel een voordeel...

Eventueel de activiteiten van de VZW even te bekijken, indien de economische activiteit het grootste deel van de activiteiten uitmaakt en niet enkel dient om voor werkingsmiddelen van de VZW te zorgen (om het doel te realiseren) kan er wel eens prake zijn van een "oneigenlijke vzw"

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”