Bedrijf oprichten in Estland

JoshT
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bedrijf oprichten in Estland

#1 , 23 jul 2018 17:33

Ik zou graag een bedrijf oprichten in Estland voor mijn freelanceronderneming. De reden waarom ik zou opteren voor een bedrijf in Estland is de lage administratieve last en het feit dat alles online geregeld kan worden. Ook de lagere oprichtingskosten spelen een rol. Ik doe dit niet om te genieten van een eventueel belastingvoordeel.

Mijn vraag is of dit kan als in België gedomicilieerde persoon. Wat belasting op inkomsten/personenbelasting betreft, is het vrij duidelijk: die betaal ik in België. Maar zou de fiscus een probleem maken van de vennootschapsbelasting etc.? Opnieuw: ik zou er zelfs niet mee inzitten het Belgische tarief te betalen. Ik wil gewoon genieten van het gemak van een goed geïntegreerde, volledig online oplossing.

Voor alle duidelijkheid: er vinden geen 'fysieke' activiteiten' plaats in België en de (zo goed als) alle klanten bevinden zich buiten België. Het enige wat dit bedrijf mogelijks aan België zou binden, is mijn woonplaats.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jackrussell
Berichten: 701

#2 , 23 jul 2018 20:14

Je kunt het oprichten, maar als je in België woont en vanuit België het bedrijf runt wordt het bedrijf beschouwd als Belgisch en zit je toch vast aan de Belgische bureaucratie.

Waar je klanten zich bevinden, is niet relevant. Net zo min als of er een fysieke dienst plaatsvindt in België.

Ik denk dat dit weinig zin heeft.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 24 jul 2018 13:20

Dit werd al meerdere malen beantwoord op het forum.

Reclame

Jackrussell
Berichten: 701

#4 , 24 jul 2018 21:06

Dat ook.

Vuistregel is eenvoudig: in België wonen is over het algemeen in België betalen, ongeacht waar je je bedrijf inschrijft.

Enige oplossing is emigratie en zelfs dan moet je het nog grondig aanpakken.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”