dag ontvangstenboek op 1 blad.

tomdekok
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

dag ontvangstenboek op 1 blad.

#1 , 18 jun 2018 13:49

ik heb een privé sauna in bijberoep enkel in het weekend.Geopend begin oktober 2017 en controle btw begin maart 2018.
Maand later kreeg ik boete van 1000 euro voor het dag ontvangstenboek op losse bladen bij te houden.
Maar mijn dagopbrengsten van 2017 stond genoteerd op 1 enkel los blad.(3 maanden op 1 blad)alles netjes onder elkaar geschreven.
Alsook 2018,mijn eerste 3 maanden stonden op 1 blad,en waarom moet ik dit nummeren als alles op 1 en hetzelfde blad staat .
Alsook is het mijn eerste overtreding,en mijn agenda s waren identiek dezelfde datums zoals mijn dag ontvangsten blad.
Erg op 6 maand 1900 bruto verdient en daar die boete en kosten en belastingen af......ik ga nog moeten bijleggen .
Ik heb aangetekende zending en gewone brief gestuurd naar btw kantoor maar na 2 maand nog geen reactie.
Als ik niet veel heb aan dag ontvangsten en alles kan jaarlijks op 1 en hetzelfde blad geschreven worden en zijn identiek aan mijn agenda,is deze zware boete dan gerechtvaardigd?? :oops: :oops:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 18 jun 2018 13:55

BTW boetes zijn hoog, dat is algemeen geweten. Naar de letter van de wet hebben ze wel gelijk natuurlijk. Google "dagontvangstenboek kopen" eens, dan krijgt u meteen enkele goedkope oplossingen die aan de wet voldoen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jun 2018 15:21

De dag ontvangsten boek is niet de kasboek !

De wet zegt dat een dag ontvangsten boek in een gebonden register en genummerd moet zijn.

Ingevolge een wijziging van het Koninklijk Besluit nr. 1 met ingang van 1 april 2002, dienen volgende voorschriften bijkomend te worden in acht genomen :

• de inschrijving moet dagelijks geschieden
• de inschrijving moet per BTW-tarief geschieden
• de inschrijving mag niet geschieden op losse bladen (dus manueel inschrijven of print financiële verslagen inplakken)
• het dagboek moet voorafgaand genummerd zijn
• het dagboek wordt per twaalf maanden gehouden
• het dagboek en de verantwoordingsstukken moeten op de bedrijfszetel zelf worden gehouden, tot drie maanden na afsluiting
• een dagboek moet per bedrijfszetel worden gehouden
• per aangifteperiode moet het totaal worden overgebracht naar een centralisatieboek

Indien de inschrijvingen in het dag ontvangstenboek niet volgens de voorgeschreven wijze gebeuren, dan is de boete 125,00 EUR per overtreding. (2002)

Krachtens artikel 60, §1, van het BTW-Wetboek, moeten de dagboeken van ontvangsten alsmede de centralisatieboeken worden bewaard door de personen die ze hebben gehouden, gedurende 7 jaar te rekenen vanaf de 1e januari van het jaar volgend op hun sluiting.


Het bijhouden van uw dag ontvangstenboek is niet toegelaten in Excell. Een dag ontvangstenboek is verkrijgbaar in boekvorm in de vakhandel

Heb je dit niet geleerd in de lessen van bedrijfsbeheer ?????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

jef007
Berichten: 1681

#4 , 18 jun 2018 19:28

best één kopen van het merk exacompta
dat is een genummerd boek met carbonsysteem
als het btw periode is : dubbel uitscheuren en aan boekhouder geven, origineel blijft in de zaak ( iedereen content)
op eerste blad: de naam van de zaak en BTW nummer schrijven (anders kan uw klad van "iedereen" zijn)
ook verantwoordingstukken bijhouden om de ingeschreven cijfers te verantwoorden.
maar dit is zoals LOwie schrijft : elementaire basiskennis als ge een zaak begint
waarom betaalt ge een boekhouder als die u geen info geeft??

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 18 jun 2018 20:23

Men is me voor inderdaad de nr 14550X
of
23504X

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”