Wat is de best passende manier om zelfstandig in bijberoep te starten in mijn geval?

ArneVD
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wat is de best passende manier om zelfstandig in bijberoep te starten in mijn geval?

#1 , 09 jun 2018 19:10

Beste leden van dit forum,

Ik zit op dit moment met een moeilijke keuze / beslissing. Ik werk momenteel fulltime als verkoper in een X winkel en ben van plan om in bijberoep een bedrijf te starten samen met een zeer goeie vriend van mij. Het probleem is echter dat ik mijn school niet afgerond heb (ik kon niet gewoon stil zitten, ik werk liever), de 2de persoon is afgestudeerd in PR (public relationships) en heeft 1 jaar hogeschool gedaan (divine), hij werkt momenteel part-time.

Wij zouden graag een internetbedrijf starten die zich bezig houd met het maken van websites, applicaties en software. Ikzelf heb hier al ruim 6 jaar ervaring mee, de 2de persoon 4 jaar. Ik heb basiskennis bedrijfsbeheer dankzij mijn thuissituatie, beide ouders zijn namelijk zelfstandig.
Op dit moment ben ik ook freelance full-stack developer in mijn vrije tijd waardoor ik al websites maak voor kleinschalige bedrijven / particulieren.

Met dit gezegd zijnde, hoe kan ik van deze 'droom' realiteit maken? Is het mogelijk om zelfstandig te zijn in bijberoep met 2 personen?
Hulp van thuis uit heb ik niet aangezien beide ouders een zeer druk leven hebben en er vrijwel nooit zijn. Starters kapitaal en boekhouder zijn geen probleem, kan zonder probleem de boekhoudster van mijn ouders gebruiken.

Ik heb al eens zitten rondkijken op het forum maar vind niet echt een gelijkaardige situatie.

Alvast bedankt voor jullie terugkerende antwoord(en)!

Met vriendelijke groeten,

Arne
Laatst gewijzigd door Franciscus op 09 jun 2018 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Naam verwijderd - reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jun 2018 19:17

Met twee personen begin je best een vennootschap, nu gaat zeer binnenkort de wet op de vennootschapen totaal veranderen, maar met twee personen zou ik toch kiezen voor een bvba, dan zit je goed voor de toekomst, en is zeer veilig wat privé betreft , en ook naar de buitenwereld toe .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ArneVD
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jun 2018 19:22

Met twee personen begin je best een vennootschap, nu gaat zeer binnenkort de wet op de vennootschapen totaal veranderen, maar met twee personen zou ik toch kiezen voor een bvba, dan zit je goed voor de toekomst, en is zeer veilig wat privé betreft , en ook naar de buitenwereld toe .
Zou je toevallig een bron hebben waar ik kan zien wat er precies veranderd qua wetten? En met een vennootschap is het direct volledig zelfstandig als ik me niet vergis?

BVBA lijkt me momenteel nog iets te hoog gegrepen, na een 6 tal maanden / jaar zou ik dit eerder doen maar niet direct vanaf het begin.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jun 2018 19:28

Er zijn er bvba's in bijberoep.

De nieuwe wet die verwachten ze eind 2018.

voorlopig zou je het kunnen doen met een GCV , dus De gewone commanditaire vennootschap.
Geen of bijna geen kapitaal nodig, zeer gemakkelijk in oprichting en zeer goedkoop in oprichting, je boekhoudster kan dit op een dag of 2 regelen, de kostprijs voor publicatie en het ondernemingsloket minder dan 350€.

Ieder aandeelhouder is wel 100% hoofdelijk verantwoordelijk
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.


Jackrussell
Berichten: 701

#6 , 10 jun 2018 23:03

Ik zou niet beginnen met een bvba. Eerst maar eens zien hoe het gaat. Zowel qua omzet/winst als qua samenwerking met die persoon.

Voor een internetbedrijf hoef je ook geen hele grote, risicovolle investeringen te doen, geen voorraden in te kopen, geen pand op een dure locatie te huren, etc.

Is er ook echt de noodzaak om een bedrijf op te richten samen met deze persoon? Wellicht ben je beter af met ieder een eigen zaak en de een die de ander factureert.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”