faillissementen en proces met bank

chacha009
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

faillissementen en proces met bank

#1 , 08 jun 2018 20:55

Geachte,


Met deze brief richt ik mij tot U in de hoop gedegen advies te vinden in verband met een rechtszaak met een bank.

Gedurende enkele jaren was ik als ingenieur bouwkunde actief. Na mijn opleiding immobiliënmakelaar, opende ik in 2001 met een eenmanszaak een immobiliënkantoor. In 2003 zette ik de stap naar de job van zelfstandig bouwpromotor. Een eerste bouwproject werd succesvol afgesloten. In 2004 richtte ik een BVBA op voor de aankoop en verkoop van de gebouwen en werkte een tweede project succesvol af. Voor een derde project – de verbouwing van een gebouw tot 7 appartementen en 2 winkels - richtte ik in 2006 een andere BVBA op die de verbouwingswerkzaamheden uitvoerde met eigen machines en arbeiders. Maar tijdens de verbouwingen raakte ik in de clinch met mijn bank…

Het project was eigenlijk al met problemen rond de bouwvergunning gestart. Het was eerst goedgekeurd door de directrice van de dienst stedenbouw en nadien afgekeurd door haar opvolgster wat voor 6 maanden vertraging zorgde. Tijdens de werkzaamheden vielen er bouwkundige ‘lijken’ uit de kast en bleken er veel meer financiële middelen nodig te zijn. In eerste instantie werden die bij de bank verkregen tot op het ogenblik dat het project in de dienst ‘intensive-care’ van de bank belandde. De administratie vervijfvoudigde en de kosten stegen navenant. De bank draaide de geldkraan dicht en zei me dat ik 135.000 € extra moest investeren. Ik was toen in onderhandeling met een investeerder-huurder die 145.000 € wou investeren voor een cascowinkel en appartement en gedurende 27 jaren wou huren aan 3000 € /maand maar mocht van de bank geen contract ondertekenen ! De bank talmde maanden aan een stuk en zorgde voor een financiële wurggreep. Het faillissement van één BVBV was niet meer tegen te houden.

In 2008 startte de bank een juridisch proces. De zaak werd toen ingeleid in de 13de kamer terwijl het een zaak is voor de Kamer van Koophandel waar drie rechters zetelen in plaats van één. Zij wezen mij op mijn plichten en hun rechten en dus heb ik ook onderzocht wat mijn rechten en hun plichten waren. De bank had blijkbaar nagelaten een financiële check-up te doen van het bedrijf dat de lening vroeg, van de persoon achter het bedrijf en van het bouwproject ! Bovendien had ze tijdens het project nog enkele grote fouten begaan zoals het contract dat ik niet mocht ondertekenen. Na zes maanden aandringen voor een afspraak met een hogergeplaatste directeur bij de bank mocht ik plots wel verkopen aan die inversteerder-huurder maar… op voorwaarde dat ik stopte met procederen ! Ja, de bank die nota bene zélf een proces was gestart chanteerde me toen. Natuurlijk wilden ze me ook geen geen handlichting meer geven om de lening om te zetten in een langetermijnrente zoals het voorzien was. Uiteindelijk moest ik ook de boeken van de andere BVBA neerleggen, had ik mijn eenmanszaak niet op tijd in die vennootschap kunnen onderbrengen en is deze dan mee in de faillissementencascade gesleurd.

In 2011 verzekerde de curator van mijn eenmanszaak nog via mail dat hij het proces met de bank, na de verkoop van een kleine bureelruimte, zou verder zetten. Anno 2018 is dit nog steeds niet verkocht en het proces met de bank wordt niet verder gezet. Bovendien hoor ik dreigementen dat mijn ‘verschoonbaarheid’ niet mogelijk zal zijn als ik niet ‘binnen de lijntjes’ loop… Ondertussen stonden in de conclusies van de bank wel boete-intresten van 100.000 € per jaar op papier. Indien de bank als een goede huisbankier had gehandeld, was ik hooguit 41.000 € verloren, zijnde het voorschot van de aankoop van het gebouw. Nu, heb ik al het materiële in de rook zien opgaan wat natuurlijk op privévlak ook serieuze sporen heeft nagelaten. Gedurende jaren heb ik organisaties en advocaten gecontacteerd en gezocht om ‘Rechtvaardigheid’ te horen uitspreken op de rechtbank. Zij hebben mij allemaal verzekerd dat mijn dossier héél sterk is en veel kans maakt maar toch ben ik uiteindelijk steeds van Pontius naar Pilatus gestuurd. Vandaar dat ik me tot u richt via dit forum : wil u me helpen in deze moeilijke kwestie zodat de zaak op zijn minst in de Kamer van Koophandel kan komen ? Is een afspraak mogelijk om deze situatie uit te leggen ?

Hierbij teken ik, met vriendelijke groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 jun 2018 09:27

Wat zegt en doet u raadsman in deze? Heb nog nergens gelezen waar hij zit in deze procedures.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jun 2018 09:53

Deze faillisementen van de BVBA's en u persoonlijk faillissement dit is uitgesproken via de rechtbank van koophandel.

Door het feit dat u persoonlijk in faillissement bent gesteld bent u ontgeven voor al u daden van koophandel wat de schulden en rechtszaken betreft van voor het vonnis van de faillissementen.

Waarom het je nog geen verschoonbaar aangevraagd????

Als je persoonlijk in faillissement geraakt heb je na 6 maanden NA HET VONNIS het recht op verschoonbaar


Wat de bvba's betref daar heeft u geen zaken meer mee dit is voor de curator die dit moet uitklaren !

de verschoonbaar dit is opgeheven en vervangen door KWIJTSCHELDING de nieuwe wet Insolventie van ondernemingen", in voege 1/05/2018


Art. XX.173. § 1. Indien de gefailleerde een natuurlijke persoon is, zal hij ten aanzien van de schuldeisers worden bevrijd van de restschulden, onverminderd de zakelijke zekerheden gesteld door de schuldenaar of derden
§ 2. De kwijtschelding wordt enkel toegekend door de rechtbank op verzoek van de gefailleerde, welk verzoekschrift hij dient te voegen bij zijn aangifte van het faillissement of dient neer te leggen in het register uiterlijk drie maanden na de bekendmaking van het faillissementsvonnis, zelfs indien het faillissement is afgesloten voor het verstrijken van die termijn. Het verzoekschrift wordt door de griffier ter kennis gebracht van de curator. Deze legt uiterlijk na één maand een verslag neer in het register over omstandigheden die kunnen aanleiding geven tot de vaststelling van kennelijk grove fouten, bedoeld in § 3.
Zonder de sluiting van het faillissement af te wachten en van zodra de termijn van zes maanden is verstreken, kan de gefailleerde de rechtbank verzoeken uitspraak te doen over de kwijtschelding. Op verzoek van de gefailleerde deelt de rechtbank aan deze laatste, via het register, binnen een termijn van een jaar vanaf de opening van het faillissement, de redenen mee die rechtvaardigen waarom ze zich niet over de kwijtschelding heeft uitgesproken zonder dat deze mededeling vooruitloopt op de latere beslissing inzake de kwijtschelding.
De rechtbank spreekt zich uit over het verzoek tot kwijtschelding uiterlijk bij de sluiting van het faillissement of, indien het verzoek bedoeld in het eerste lid nog niet is ingediend op het ogenblik van sluiting, binnen een maand na het verzoek.
Het vonnis dat de kwijtschelding van de schuldenaar beveelt wordt door de griffier ter kennis gebracht van de curator en in het register neergelegd. Het wordt door de griffier bij uittreksel bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.

Als je failliet verklaard word dan ben je al je bevoegdheden ontnomen en deze is overgedragen aan de curator, versta niet waar u eigenlijk mee bezig bent en al die jaren die je kwijt bent, je had na 6 maand reeds je verschoonbaar moeten aanvragen en je rug gekeerd naar de faillissementen
Want dit loopt toch sowieso slecht af!


..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 09 jun 2018 12:07

Daarom denk ik dat TS geen raadsman heeft en alles zelf heeft willen afhandelen zonder de nodige kennis hierover.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jun 2018 12:39

Ik denk dit ook
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”