Schulen opgebouwd tijdens faillissement

maarten83
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Schulen opgebouwd tijdens faillissement

#1 , 01 jun 2018 21:24

Mijn partner en ik hebben een vof gehad en wij bevinden ons momenteel in faillissement. Dat faillissement is geopend begin 2017 maar omwille van onze slechte economische situatie blijven zich schulden opbouwen. Onder andere bijvoorbeeld een negatief saldo bij de bank dat als maar groter wordt door interesten. Als het faillissement (hopelijk) eind dit jaar wordt afgerond, en stel dat we verschoning krijgen, zijn die interesten bij de bank dan ook weg? Of starten we dan meteen met een nieuwe schuld?

Met andere woorden, als verschoning wordt gegeven, is dat dan voor de schulden die ontstaan zijn tot op het moment van opening van het faillissement of tot wanneer het faillissement wordt uitgesproken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 jun 2018 22:27

De schulden die zijn tot de dag van het vonnis dus alles voor het vonnis kan kwijtgescholden worden( verschoonbaar) .
Natuurlijk als je nu nog schulden gemaakt heeft na het vonnis die zijn voor u natuurlijk, ik wil je er wel op attent maken dat je ooit maar éénmaal in je leven kan genieten van kwijtschelding, natuurlijk als dit aan de oren komt van de curator dat je terug schulden maakt zal je verschoonbaar wel eens kunnen vergeten, want dan ben je niet de sukkelaar van een handelaar die te goeder trouw heeft gehandeld .

Waarom als je zo zaken doet met zo veel risico heb je geen bvba ??????

Met de nieuwe wet van 1 mei de insolventie wet.praten we niet meer over verschoonbaar maar over kwijtschelding
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jun 2018 22:32

Nu begrijp ik je vorige vraag over die deurwaarders, als deze deurwaarders komen voor schulden na het vonnis kan dit perfect, ik vrees dat u en je vriend in zwaar vaarwater terecht komen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

maarten83
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jun 2018 08:44

Ok, dus als ik het goed begrijp worden interesten die blijven lopen op een rekening mee in het faillissement opgenomen. Dat is wat ik moest weten. Momenteel maken we geen schulden meer en ik hoop dat we nooit meer in zo een situatie terecht moeten komen. We leven elke dag in onzekerheid en dat is vermoeiend.
En waarom geen bvba, dat is een goede vraag inderdaad. De boekhouder destijds heeft ons een vof aangeraden, nu weet ik wel beter.

De vraag over die deurwaarders is slechts hypothetisch. Geen idee wat ons te wachten staat...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 jun 2018 08:58

Ok, dus als ik het goed begrijp worden interesten die blijven lopen op een rekening mee in het faillissement opgenomen.

..
Ja je heeft het goed begrepen, je weet toch dat je door de nieuwe insolventie wet onmiddellijk na een faillissement op nieuw mag beginnen als zelfstandige,

Een belangrijke vraag heb je al je kwijtschelding aangevraagd ? dit mag al na 6 maanden na het vonnis.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

maarten83
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 jun 2018 09:16

Ja je heeft het goed begrepen, je weet toch dat je door de nieuwe insolventie wet onmiddellijk na een faillissement op nieuw mag beginnen als zelfstandige,
Dat is goed nieuws.
Een belangrijke vraag heb je al je kwijtschelding aangevraagd ? dit mag al na 6 maanden na het vonnis.
Neen, dat heb ik nog niet aangevraagd. Moet ik dat expliciet aanvragen? Is dat niet het logische gevolg van de uitspraak of wel of niet kwijtschelding wordt gegeven?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 jun 2018 11:03


Neen, dat heb ik nog niet aangevraagd. Moet ik dat expliciet aanvragen? Is dat niet het logische gevolg van de uitspraak of wel of niet kwijtschelding wordt gegeven?
Volgens de nieuwe wet moet je dit expliciet aanvragen en zeker voor de laatste sluiting vergadering waar u de curator en de rechter commissaris aanwezig is, jij valt nog onder de oude wet,, maar de vonnissen na 1 mei 2018 moeten ze dit reeds aanvragen voor de derde maand na het vonnis.

Je kan verschoonbaar verklaart worden voor het afsluiten van het faillissement (na 6 maanden) en dit heeft tal van voordelen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”