faillissement kinderdagverblijf

dekindertrein
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

faillissement kinderdagverblijf

#1 , 01 jun 2018 11:51

Beste,

In mijn stad staat er momenteel een kinderdagverblijf dichtbij een faillissement. Ik weet dat dan een curator aangesteld wordt.
De opvang heeft 34 gesubsidieerde plaatsen volgens inkomen.
Wij willen graag die opvang verder zetten, maar hebben die plaatsen nodig om financiële leefbaarheid te hebben.
Kan de curator die plaatsen toewijzen aan ons? Wij hebben een kinderdagverblijf met 30 gesubsidieerde plaatsen, het zou onze tweede opvang worden mits zekerheid van die 34 plaatsen. De ouders kunnen blijven en ook het personeel die er nu werkt is verzekerd dat ze kunnen blijven.

Hartelijk dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 01 jun 2018 11:56

Neem contact op met de curator om te zien wat mogelijk is. U kunt zijn naam terugvinden bij de faillissementsverklaring in het Staatsblad.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 01 jun 2018 13:01

Als ik het goed begrijp, is er voorlopig alleen een kans op faillissement; dan is er wellicht ook nog geen curator aangesteld ?

Is er een mogelijkheid (en vindt u het wenselijk...) om nu al aan de uitbaters te laten weten dat u interesse hebt ?

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 01 jun 2018 13:30

Inderdaad iets te snel geweest :)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jun 2018 14:04

Wachten tot er een curator aangesteld word die beslist daar over en niemand anders, hij is niet verplicht dit aan u over te laten, er kunnen nog kandidaten zijn en dit is zijn werk !
Maar toch goed nieuws voor de werknemers dat er kandidaten zijn voor overname !

Wat wel kan als er nog geen failissement is dat je dit overneemt voor de prijs van de schulden !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

dekindertrein
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 jun 2018 15:06

Er is nog geen faillissement, we proberen dit te vermijden maar komen tot geen akkoord met de organisator van die opvang. Het gebouw moet verplicht kinderdagverblijf zijn en we moeten er dus zeker van zijn dat een curator die plaatsen geeft aan de overnemer om de financiële leefbaarheid te behouden. Het is een moeilijke en ingewikkelde situatie wegens geen medewerking en de eigenaar staat dan daar met een gebouw die hij nog moeilijk kan verhuren en personeel die op straat staat. Daarom wille we op voorhand weten of een curator zeker die plaatsen doorgeeft aan de overnemer.

LeenW
Berichten: 12824

#7 , 01 jun 2018 15:12

Dat kun je niet zeker weten, en je weet ook niet wie de curator gaat worden, dus je gaat moeten afwachten.

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#8 , 01 jun 2018 15:37

Beste

De zinsnede 'de curator beslist daarover en niemand anders' van Denlowie is naar mijn mening te nuanceren.
Het is de Vlaamse Gemeenschap via Kind & Gezin die vergunningen toewijst. Niet de curator.... Niet elke overnemer zal aanvaardbaar zijn. Gezien u al een bestaande vergunning heeft zou ik via dat kanaal toch al even de voelsprieten uitsteken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 jun 2018 16:26

De vraag is of deze plaatsen gelinkt zijn aan het handelsfonds, en deze behoren tot het handelsfonds? of deze volledig los zijn.

Dit zijn toch vergunningen die gegeven zijn aan een vennootschap of aan een persoon en die spreekt op een bepaalde uitbating plaats.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 01 jun 2018 16:43

Beste

De zinsnede 'de curator beslist daarover en niemand anders' van Denlowie is naar mijn mening te nuanceren.
Het is de Vlaamse Gemeenschap via Kind & Gezin die vergunningen toewijst. Niet de curator.... Niet elke overnemer zal aanvaardbaar zijn. Gezien u al een bestaande vergunning heeft zou ik via dat kanaal toch al even de voelsprieten uitsteken.

Inderdaad, en op die manier kan je een "zachte" overgang mogelijk maken, zowel voor de kinderen als voor het personeel.

let wel op wat je doet ivm de bestaande schulden! Een curator zal die maar al te graag aan u overlaten, maar dit is niet noodzakelijk in uw belang !

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 jun 2018 16:51


Inderdaad, en op die manier kan je een "zachte" overgang mogelijk maken, zowel voor de kinderen als voor het personeel.

let wel op wat je doet ivm de bestaande schulden! Een curator zal die maar al te graag aan u overlaten, maar dit is niet noodzakelijk in uw belang !
Maar daar is toch opletten mee, een vergunning is een activa, en activa mag je niet zomaar onttrekken aan de boedel in geval van faillissement er onmiddelijk voor het vonnis, het doet me een beetje denken aan de sterfhuisconstructie, de activa die waarde heeft onttrekken aan het faillissement en dit verkopen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#12 , 01 jun 2018 16:55

Er was dus sprake van de voelsprieten uitsteken bij Kind & Gezin, omdat die instantie de vergunningen toewijst, en sowieso snel contact zal hebben met de curator.

En van een curator kan je per definitie pas spreken NA faillissement. Als die contacten dan snel gelegd worden, kan de rest redelijk smooth verlopen. Denk ik zo.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”