Verschoonbaarheid

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Verschoonbaarheid

#1 , 19 mei 2018 11:04

Heren,
Dames,

Eigenlijk een meer technische vraag uit persoonlijke interesse.

Eind 2016 ging ik persoonlijk failliet, op 8 mei werd mijn faillissement afgesloten en werd ik verschoonbaar verklaard.

Nu las ik ergens dat verschoonbaar zijn niet echt een volledige kwijtschelding zou zijn, m.a.w. de schulden zelf zouden blijven bestaan enkel het recht om ze op te eisen vervalt.

Mijn vraag? Wat is daar van aan, hoe zit dit wettelijk in feite in elkaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 19 mei 2018 14:39

Dat klopt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mei 2018 16:09

De nieuwe term insolventie wet is nu niet meer verschoonbaar maar KWIJTSCHELDING

Art. XX.173. § 1. Indien de gefailleerde een natuurlijke persoon is, zal hij ten aanzien van de schuldeisers worden bevrijd van de restschulden, onverminderd de zakelijke zekerheden gesteld door de schuldenaar of derden.
§ 2. De kwijtschelding wordt enkel toegekend door de rechtbank op verzoek van de gefailleerde,

Iets kwijtschelden is toch iets schrappen, is toch de spons erover vegen ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 mei 2018 20:45

Heren,
Dames,

Eigenlijk een meer technische vraag uit persoonlijke interesse.

Eind 2016 ging ik persoonlijk failliet, op 8 mei werd mijn faillissement afgesloten en werd ik verschoonbaar verklaard.

Nu las ik ergens dat verschoonbaar zijn niet echt een volledige kwijtschelding zou zijn, m.a.w. de schulden zelf zouden blijven bestaan enkel het recht om ze op te eisen vervalt.

Mijn vraag? Wat is daar van aan, hoe zit dit wettelijk in feite in elkaar?
Ik heb deze namiddag reeds geantwoord, maar wil het toch even in de verf zetten met als bron de NBB

Het wettelijk regime van verschoonbaarheid bij faillissement wordt op 1 mei 2018 vervangen door een kwijtschelding van de restschulden.

Draagwijdte van de kwijtschelding

De kwijtschelding betreft alle schulden die op het einde van de insolventieprocedure onbetaald zijn gebleven. Het omvat zowel de persoonlijke als de professionele schulden van de gefailleerde,

De kwijtschelding geldt eveneens voor de (ex-)echtgenoot of (gewezen) wettelijk samenwonende die persoonlijk verbonden is voor de schulden die de gefailleerde tijdens de duur van het huwelijk of de wettelijke samenwoning heeft aangegaan, voor zover dit gebeurde in het kader van zijn beroepsactiviteit.

Impact op CKP & ENR

De regeling waarbij de kredietgever de achterstallige kredietovereenkomsten dient te regulariseren, wordt vervangen.

In geval van vonnis dat de kwijtschelding van de restschulden van de gefailleerde uitspreekt, moet de kredietgever vanaf 1 mei 2018 verplicht overgaan tot de onmiddellijke schrapping van de gefailleerde uit alle kredietovereenkomsten waarvoor hij als kredietnemer in het CKP-bestand of het ENR-bestand geregistreerd is.

Daarenboven moet ook de (ex-)echtgenoot geschrapt worden uit de kredietovereenkomsten of financiële verbintenissen die in het ENR-bestand zijn geregistreerd, indien ze tijdens het huwelijk door de gefailleerde werden aangegaan in het kader van zijn beroepsactiviteit. Dit geldt eveneens voor de (ex-)wettelijk samenwonende, voor zover de verklaring van samenwonen niet werd afgelegd in de zes maanden voorafgaand aan het openen van de faillissementsprocedure.

Indien de gefailleerde daarentegen de enige kredietnemer van de kredietovereenkomst is, heeft de schrapping van de gefailleerde automatisch ook de schrapping van de kredietovereenkomst tot gevolg.

P.S :Dezelfde werkwijze dient door de kredietgever te worden toegepast op de lopende procedures waarvoor na 1 mei 2018 nog de verschoonbaarheid in plaats van de kwijtschelding wordt uitgesproken.

Ik denk dat deze teksten van de NBB het tegendeel zegt van wat u beweerd !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 19 mei 2018 22:22

Interessant, zou dan inderdaad nog maar net gewijzigd zijn.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 mei 2018 22:25

Interessant, zou dan inderdaad nog maar net gewijzigd zijn.

Dit is allemaal gewijzigd met de insolventie wet die pas invoege is op 1/05/2018
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”