BVBA: Verkoop van aandelen met voorkooprecht

Theodore
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

BVBA: Verkoop van aandelen met voorkooprecht

#1 , 12 mei 2018 10:29

Beste

Ik heb een vraag omtrent de verkoop van aandelen met voorkooprecht. Ik stel mijn vraag hier omdat ik het antwoord nergens vind.

We zijn met 3 vennoten (F., K. en V.) in een BVBA, met elk 1/3 van de aandelen.
Nu wil 1 vennoot (F.) uit de zaak stappen en wenst hierbij zijn aandelen te verkopen.

F. biedt zijn aandelen eerst aan aan de overige 2 vennoten (voorkooprecht). K. wil de aandelen niet kopen. V. wil die wel kopen.

Echter is er een geschil in de overeen te komen prijs. F. wil een te hoge prijs voor zijn aandelen ontvangen en V. gaat niet akkoord, dus koopt V. de aandelen niet. Met andere woorden, V. weigert het voorkooprecht.

Er komt geen akkoord en dus dreigt F. er nu mee om zijn aandelen te verkopen aan een derde.

Ik weet, om aandelen te kunnen verkopen aan een derde, dat 1/2 van de vennoten, die 3/4 van het kapitaal bezitten, akkoord moet gaan.

V. en K. gaan niet akkoord dus volgens mij kan F. niet verkopen aan een derde. Klopt dit?

Ergens denk ik dat F. nu wel zijn aandelen kan verkopen aan een derde omdat V. het voorkooprecht geweigerd heeft. Klopt dit?

Mvg

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding