belanstingsvrije vzw: activiteiten die afwijken van in de statuten beschreven activiteiten

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

belanstingsvrije vzw: activiteiten die afwijken van in de statuten beschreven activiteiten

#1 , 10 mei 2018 00:10

hoi

Ik vroeg me af in welke mate het toegelaten is om activiteiten te organiseren met een vzw met BTW-VRIJSTELLINGSREGELING KLEINE ONDERNEMINGEN (vrijstelling, zie link onder) die afwijken van wat origineel beschreven staat (maar wel binnen die vrijstelling zouden vallen indien via nieuwe vzw aangevraagd). Concreet: mijn vriendin heeft al zo een vzw voor haar muziekband, en ik zou recreatieve (zonder vliegbrevet dus) drone vlieg lessen willen geven.

https://financien.belgium.be/nl/onderne ... egeling#q5

thx

babi

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 10 mei 2018 00:54

Een VZW is geen vehikel om commerciële activiteiten met te ontplooien eh. 't is niet de bedoeling dat je daarmee een drone aankoopt en vervolgens vlieglessen met gaat geven, imo. De enige reden waarom je dat zou doen is om gemakkelijk geen belastingen te moeten betalen (m.a.w. de winst gebruiken om de aankoop van de drone te bekostigen).

Eigenlijk vind ik het vaak ook niet logisch dat kunstenaars en bandjes etc allemaal VZWs gebruiken. Tenzij die dingen louter recreatief zijn, zonder enig winstbejag, zou in de meeste gevallen een vennootschap de logische keuze zijn.

Voor het geven van "for profit" vlieglessen -> zelfstandige in bijberoep of een vennootschap.

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

#3 , 10 mei 2018 11:24

Ja dat is waar, maar ik zie het wel zo gebeuren overal. De lijn is soms dun. Sportclubs zijn ook vaak vzw's, terwijl daar soms ook iemand achter zit die er goed aan verdient, niet altijd, maar ja... . Nu, een van de redenen dat dat vzw's zijn is om tijdelijk iets uit te proberen denk ik ook: bv. met uw band maak je vaak de eerste 5 jaar geen winst, als daar dan jaarlijks veel kosten tegenover staan per kwartaal, ja... . Zelfde met die drone lesjes: gaat dat werken of niet? Dat is iets dat ik mss 1 keer in de maand ga doen, moet ik daarvoor alle kosten dragen van zelfstandige in bijberoep? Ik weet zelfs niet of dat kan als student, zelfstandige in bijberoep, want ik heb geen hoofdberoep. Zelfstandig student ben ik te oud voor... .

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 10 mei 2018 11:39

Een sportclub heeft nog een maatschappelijk doel, ik kan mij moeilijk inbeelden hoe je dit kan doortrekken naar drones. Ik denk dat uw beeld van de vzw niet helemaal correct is, het is zeker niet de bedoeling een vzw te misbruiken om een fiscaal voordeel te verkrijgen.

Met 1 les in de maand gaat dit absoluut niet renderen. Je gaat meer kosten hebben dan het opbrengt. Ofwel gaat u meer omzet moeten draaien, ofwel gaat u het zo moeten laten.

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 10 mei 2018 12:43

Zelfstandige in bijberoep als student is perfect mogelijk en kan fiscaal zeer interessant zijn.

Ik zou me in uw plaats meer zorgen maken over uw instructeursbevoegdheid; luchtvaart is zowat de strengst gereglementeerde sector die er is en er komen ieder jaar regels bij.
"sowieso" schrijf je zo.

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

#6 , 10 mei 2018 16:13

Ach, ok, goed om te weten dat het perfect mogelijk is.
Instructeur is nog relevant, het gaat om indoor drones, lichter dan 1 kg (50 gram in dit geval), en totaal niet gevaarlijk. Op volle kracht de propeller tegen uw huid laten draaien zal hoogstens een schrammetje geven, als het dat al doet.

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

#7 , 10 mei 2018 16:13

Ik bedoelde, instructeur is irrelevant in dit geval.

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

#8 , 10 mei 2018 16:15

toch zijn er vzw 's in die trant

sport kan mensen verenigen (maatschappelijk doel), maar drones ook, dus ik zie het verschil niet direct in eigenlijk? Als je dit in vraag stelt, moet je ook de vzw structuur van sportverenigingen in vraag stellen in mijn ogen.

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

#9 , 10 mei 2018 16:20

Kan trouwens totaal niet als student, zelfstandige in bijberoep...

https://www.vlaanderen.be/nl/ondernemen ... -bijberoep


babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

#11 , 10 mei 2018 17:05

@Fortuin, ik ben te oud daarvoor

LeenW
Berichten: 12813

#12 , 10 mei 2018 17:51

toch zijn er vzw 's in die trant

sport kan mensen verenigen (maatschappelijk doel), maar drones ook, dus ik zie het verschil niet direct in eigenlijk? Als je dit in vraag stelt, moet je ook de vzw structuur van sportverenigingen in vraag stellen in mijn ogen.
Daar ben ik niet mee akkoord, een sportvereniging is een vereniging die het maatschappelijk belang dient en verschillende mensen verenigt. Uw vzw zou enkel en alleen om uzelf draaien.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”