Nominatieve aandelen

2wheelman
Topic Starter
Berichten: 4

Nominatieve aandelen

#1 , 20 apr 2018 13:47

In december vorig jaar heb ik aan mijn bank gevraagd om de aandelen in mijn effectenrekening om te zetten naar nominatieve aandelen.
Voor de Belgische aandelen bleek dit geen probleem: in de loop van januari was dat allemaal geregeld.
Ik heb echter ook aandelen van enkele Luxemburgse maatschappijen (vormen 1 groep); en die aandelen zijn nog steeds niet op naam gezet.
De aandelenregisters worden beheerd door ING Luxemburg, maar ING reageert helemaal niet op de aanvragen van mijn bank.
De maatschappijen verwijzen steeds naar ING als hen gevraagd wordt naar de procedures voor de omzetting op naam.
Het lijkt erop dat die maatschappijen, slinks, de opdracht aan ING geven om niet te reageren. ING heeft er immers zelf geen belang bij om de procedure tegen te houden: banken rekenen immers kosten aan voor elke handeling...dus zij verdienen eraan.
Nu is mijn vraag: kunnen vennootschappen weigeren om aandelen om te zetten naar nominatieve aandelen en die op te nemen in de aandelenregisters ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1812

#2 , 21 apr 2018 09:00

ja, zij kunnen dat weigeren ( wegens te veel rompslomp en co )

Er zal dan iets anders moeten gezocht worden om Kris Peeters zijn symbooltaks ( de effectentaks )- indien méér dan 500 000,00 euro op de effectenrekening - te ontwijken

2wheelman
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 23 apr 2018 22:02

Na maanden heeft ING Luxemburg dan toch gereageerd.
Zij vragen nu om de aandelen fysiek aangeleverd te krijgen. Wat dus een extra handeling betekent: certificaten laten maken :roll:
Het is alsof ze moedwillig de procedure zo moeilijk mogelijk maken om de aandeelhouders te ontmoedigen...

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”