Comm.V oprichten

krisch
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Comm.V oprichten

#1 , 15 apr 2018 16:05

Hallo,

Ik ben volop bezig met een zoektocht naar de beste bedrijfsvorm voor mijn (hopelijk) toekomstig bedrijfje.
Hierbij ben ik uiteindelijk aangekomen bij een Comm.V die mij het best zou passen:
- Geen minimumkapitaal nodig
- Beperkte administratie & opstartkosten
- Het is een vennootschap (geen overdreven personenbelasting zoals bij eenmanszaak het geval is, aangezien het in eerste instantie als bijberoep zou zijn)

Sommige nuances zijn mij echter onduidelijk:
Het basistarief van de vennootschapsbelasting bedraagt 29,58% vanaf 1 januari 2018. Voor KMO-vennootschappen geldt een verlaagd tarief van 20,4% op de eerste € 100.000 belastbare winst. Het deel van de winst boven € 100.000 wordt belast tegen het gewoon tarief.
Om van het verlaagd KMO-tarief te kunnen genieten is een brutobezoldiging aan minstens één bedrijfsleider van minimum € 45.000 vereist, tenzij de belastbare winst lager is dan € 45.000; dan volstaat een bezoldiging gelijk aan minstens die belastbare winst. De bezoldigingsvoorwaarde om te kunnen genieten van het verlaagd tarief geldt niet voor kleine vennootschappen gedurende hun eerste vier boekjaren vanaf hun oprichting.


Ik verwacht in mijn eerste jaar/jaren inderdaad om zeker in die lagere schaal te zitten.
Interpreteer ik het dan ook goed dat ik als starter in mijn eerste 4 jaar niet gedwongen ben om minstens een bepaald bedrag aan bezoldiging over te maken én de vennootschap nog steeds aan dat verlaagd tarief belast wordt?
Dat is nl. een belangrijke factor om bvb. niet voor een eenmanszaak te gaan, aangezien ik in de beginperiode graag het werkkapitaal wil kunnen opbouwen & enkel het hoogstnodige aan mezelf uitkeer.

Een ander punt gaat over de aandelen in de vennootschap. Hoe gaat de verdeling daarvan juist?
Is dit 50/50, berekend op de inbreng van kapitaal in de vennootschap, ...?

Als laatste punt is het eerder een open vraag: deze vennootschapsvorm ziet er mij vrij makkelijk/voordelig uit op vele gebieden. Zijn er (negatieve) ervaringen die ik misschien mis & waar ik bij moet stilstaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 apr 2018 17:37

om van de laagste belastingen te kunnen genieten MOET men de zaakvoerder minstens 45.000€ bezoldiging uitkeren.
Met een paar maanden word de vennootschapswet zeer grondig hervormd, als je wat kan wachten is dit beter of eerst een paar maanden een één man zaak starten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

krisch
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 apr 2018 08:23

Als er dus geen 45.000€ wordt uitgekeerd, kom je in het "gewone" belastingstarief van 29% uit dan?

Daar was ik nog niet van op de hoogte... Is er al duidelijkheid over de inhoud van die hervormingen?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 apr 2018 09:21

Daar was ik nog niet van op de hoogte... Is er al duidelijkheid over de inhoud van die hervormingen?
Zeker het wetsvoorstel is al maanden bekend!

Een GCV zal ook niet meer bestaan, de norm zal een bvba zijn en men gaat geen minimum aan kapitaal voor opgesteld worden en ook de aandelen gemakkelijker ver handelbaar worden.

Deze wet word voorzien VOOR juli !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

krisch
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 apr 2018 09:52

Oke, dat is inderdaad niet zo veraf meer.
Al is er natuurlijk wel een verschil tussen datum van goedkeuring & datum dat het effectief in voege treed?
Enkele maanden wachten kan ik nu nog wel, maar als het al richting een jaar zou gaan, wordt het toch anders.

Waarschijnlijk onmogelijk om dit te voorspellen, maar ik probeer het toch maar. ;-)

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”