zwart geld in vzw

madam
Topic Starter
Berichten: 1

zwart geld in vzw

#1 , 04 mar 2008 00:48

Sinds een jaar sta ik in voor het boekhoudkunduge gedeelte van onze vzw. Hierdoor kreeg ik een klaardere kijk op hoe het er precies aan toe ging en dat is op zijn zachts gezegd 'niet netjes'!
Ik kwam teweten dat er een zwarte kas is in de club en daar gaan inkomsten van de bar naartoe, zo'n 30% van de inkomsten op jaarbasis. Wetende dat we een positief saldo hebben van die bar dat ongeveer 30.000 euro (zonder die 30%) bedraagt, gaat het hier al snel over 9.000 euro of meer.
Wat blijkt nu, de voorzitter die deze zwarte kas in handen heeft, is er dit jaar mee gestopt. Hij noteerde alles in een 'zwart boekje' dat we nooit te zien kregen en die boekjes zijn nu natuurlijk allemaal verdwenen!
Er is ons ook geen enkele uitgave bekend uit dat 'boekje' dus kan wel gesteld worden dat het geld verloren gegaan is, want bij de overdracht van die zwarte kas aan de nieuwe voorzitter bleek dat die kas leeg is :?
Nog eventjes vermelden dat de vorige voorzitter zo'n 25 jaar aan het roer stond, wat dus al een flink spaarpotje moet opgeleverd hebben.

Mijn vraag is nu, waar kan ik dit melden dat er toch enige vorm van controle zou komen, of kunnen de leden zich aansprakelijk stellen?

Graag een antwoord hierop.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 04 mar 2008 09:05

Alles over VZW's kan je vinden op http://www.vsdc.be

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 05 mar 2008 10:05

“Art.14.De vereniging is aansprakelijk voor de fouten die kunnen worden toegerekend aan haar aangestelden of aan de organen waardoor zij handelt.”(VZW-Wet 27 juni 1921).

Deze aansprakelijkheidsregeling tussen vereniging en DERDEN belet niet dat de vereniging haar aangestelden of organen kan aansprakelijk stellen voor de door hen tegenover de vereniging begane fouten.

“Art.492bis.Met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van honderd frank tot vijfhonderdduizend frank worden gestraft de bestuurders, in feite of in rechte...van verenigingen zonder winstoogmerk, die met bedrieglijk opzet en voor persoonlijke rechtstreekse of indirecte doeleinden gebruik hebben gemaakt van de goederen of van het krediet van de rechtspersoon, hoewel zij wisten dat zulks op betekenisvolle wijze in het nadeel was van de vermogensbelangen van de rechtspersoon en van die van zijn schuldeisers of vennoten.De schuldigen kunnen daarenboven veroordeeld worden tot ontzetting van hun rechten overeenkomstig artikel 33.“(Strafwetboek 8 juni 1867).

U kan dus klacht neergeleggen bij de procureur des Konings,rechtstreeks of via de politie.Zonodig kan uw vzw zich ook burgerlijke partij stellen bij de onderzoeksrechter.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”