werkende vennoot / meewerkende vennoot

stefsls
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

werkende vennoot / meewerkende vennoot

#1 , 27 mar 2018 11:50

Hallo iedereen,

Hieronder een paar vraagjes waar ik maar geen antwoord op weet te vinden.

* is er een verschil tussen een werkende vennoot en meewerkende vennoot (op de loonfiche staat statuut werkende vennoot en functie meewerkende vennoot, C.P. 999)
* een meewerkende vennoot heeft deze absoluut een btw nummer nodig of niet ?
* een meewerkende vennoot moet deze over aandelen beschikken binnen het bedrijf ?
* een meewerkende vennoot kan deze aanzien worden als een gewone werknemer ?

Alvast bedankt voor de snelle reacties :-)
(en sorry moest er reeds hierover een toppic bestaan)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 mar 2018 12:43

1/ dit is voor een vennootschap de werkende vennoot meestal de zaakvoerder, en mee werkende vennoot is meestal de vrouw die beperkte rsz betaald, dus enkel voor de ziekte verzekering maar niks voor het pensioen.
2/neen geen BTW nummer nodig als het over persoon is, maar dit kan ook een vennootschap zijn die werkend vennoot is en dan wel.

3/je kan nooit een vennoot zijn zonder aandelen, geen werkend en geen meewerkend !!

4/natuurlijk kan dit, en als men slim is doet men dit, dit is een spaarboek voor later.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

stefsls
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mar 2018 15:08

Ik beschik niet over een btw nummer nog aandelen of wat dan ook als voordelen binnen het bedrijf waar ik nu tewerkgesteld ben. Ook beschik ik niet over een arbeidsovereenkomst. Toch staat er op mijn loonfiche meewerkende vennoot ... moet ik dan niet eerder aanzien worden als een vrije medewerker ? (En moet dit dan ook niet eerder op mijn loonfiche staan ?)
Heb het gevoel dat het plaatje niet helemaal klopt en mijn werkgever ergens van mijn goedheid aan het profiteren is ...

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 mar 2018 15:16

Je werkgever kan misschien je vennoot gemaakt hebben, om kosten te besparen word nog gedaan !

Welk soort vennootschap is je werk ??

Want als dit geen bvba of NV is dan zal je toch dringend moeten ingrijpen !!!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 28 mar 2018 11:22

Heel dringend zelf.
U kan hoofdelijk aansprakelijk zijn voor schulden van de vennootschap als u vb volgens de vennootschap vorm een 'stille' vennoot moet zijn en toch als meewerkend vennoot geregistreerd staat... ik zeg maar.
Een stille vennoot mag geen enkele actie ondernemen in de vennootschap.
Wat is de vennootschapsvorm?

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”