Afwikkeling faillissement

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Afwikkeling faillissement

#1 , 11 mar 2018 11:51

Heren,
Dames,

Eind 2016 legde ik op eigen initiatief de boeken van mijn eenmanszaak neer. Een dikke week later werd er mij een curator toegewezen.

Het contact met de curator liep van in het begin vrij stroef, ik schakelde daarom vrij snel een advocaat in, alle communicatie verloopt sindsdien via deze.

Sinds oktober 2017 is het faillissement afgesloten. Over 2 weken komt de afsluitingsvergadering voor.

Nu vraag ik me af wat de volgende stappen zijn.
  • Als ik verschoonbaar verklaard wordt, wat dan?
  • Als ik niet-verschoonbaar verklaard wordt, wat dan?
Wat zijn de mogelijkheden bij het laatste?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007
Berichten: 1683

#2 , 11 mar 2018 12:48

nog even wachten tot DenLowie zijn koffiekoeken opgegeten heeft

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mar 2018 17:55

1/ als je verschoonbaar verklaart word is er niks aan de hand en zal je na 12 maanden van de zwarte lijst automatisch verwijderd zijn.

2/ als je niet verschoonbaar verklaart word wat normaal weinig waarschijnlijk is, ten zij er fraude in het spel is, dan sta je zoals voorheen en zal je u schulden toch moeten terug betalen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 mar 2018 19:30

Ik begrijp toch niet alles goed wat je schrijft, het faillissement is afgesloten maar er moet nog een afsluitingsvergadering plaats vinden, waar men praat over de verschoonbaarheid, en de gelden vrij maakt voor de betalingen, en die dit dan voorlegt aan de rechtbank, hier klopt iets niet zoals dikwijls bij u, er word maar afgesloten na de sluiting vergadering, en nooit omgekeerd.

Je kan toch niks afsluiten als dit al afgesloten is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#5 , 12 mar 2018 11:27

Ik begrijp toch niet alles goed wat je schrijft, het faillissement is afgesloten maar er moet nog een afsluitingsvergadering plaats vinden, waar men praat over de verschoonbaarheid, en de gelden vrij maakt voor de betalingen, en die dit dan voorlegt aan de rechtbank, hier klopt iets niet zoals dikwijls bij u, er word maar afgesloten na de sluiting vergadering, en nooit omgekeerd.

Je kan toch niks afsluiten als dit al afgesloten is.
Heb me verkeerd uitgedrukt dan. In oktober heeft de curator de aanvraag voor de afsluiting ingediend.

De afsluitingsvergadering is later deze maand.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 mar 2018 12:33

Dit is normaal dan , als de afsluiting vergadering is geweest zal dit maar een 2 tal weken duren voor de afsluiting, dit vonnis word je dan opgestuurd e, een 2 a 3 weken later staat het in het staatsblad, eigenlijk veranderd er niet veel hoor, je zal verschoonbaar zijn maar dit voel je niet hoor :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#7 , 12 mar 2018 13:42

OK.

Ik zit gewoon een beetje mùmet de schrik. De curator was in mijn geval iet bepaald een vriend.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 mar 2018 15:00

OK.

Ik zit gewoon een beetje mùmet de schrik. De curator was in mijn geval iet bepaald een vriend.
Hij beslist daar niet persoonlijk over!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”