aandelen familiebedrijf verkopen

Sharon911
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

aandelen familiebedrijf verkopen

#1 , 06 mar 2018 11:24

Ik zit samen met mijn 2 broers én vader in een familiebedrijf met een structuur van meerdere werkende vennootschappen (NV´s) waarvan ik bestuurder ben en één overkoepelende holding (bvba) waarvan ik statutair zaakvoerder ben.
Door onenigheden over het beleid ben ik een jaar geleden uit de dagelijkse leiding gestapt en loontrekkende geworden. Dit werd niet op applaus onthaald :-)
Nu wil ook één van mijn broers uit de zaak stappen (samen hebben we 50% van de aandelen).
We willen onze aandelen voor een redelijke prijs verkopen aan de 2e broer (waardebepaling is reeds gebeurd), maar die weigert omdat dat financieel moeilijk is (ook al wil hij maar al te graag de zaak alleen verder zetten en heeft hij de steun van zijn vader).
Verkopen aan een derde partij is ook moeilijk, net omdat we maar 50% van de aandelen hebben natuurlijk.
We zitten dus in een patstelling...
Ik ben bovendien ongerust over het feit dat het bedrijf momenteel slecht wordt gerund en ik als bestuurder en statutair zaakvoerder toch nog een zekere verantwoordelijkheid bezit. Ik wil echter ook geen ontslag nemen omdat ik dan totaal geen zicht meer heb op wat er in het bedrijf gebeurt.
Kan iemand mij adviseren welke onze mogelijkheden zijn ? (los van het instellen van een vordering tot uittreding, wat in de praktijk misschien moeilijk haalbaar is ?)
Kan ik beter al aan dossieropbouw beginnen doen door schriftelijk te beginnen melden dat ik niet akkoord ben met het dagelijkse bestuur, of bijvoorbeeld mijn positie van statutair zaakvoerder gebruiken om bepaalde zaken af te dwingen ?

Alvast bedankt voor jullie advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 10 mar 2018 16:54

In de bvba bent u de enigste die bepaald wat er gebeurd. Indien de deelbewijshouders u willen ontslaan als zaakvoerder moeten de statuten gewijzigd worden en dan kan men pas beginnen met een procedure u te ontslaan gezien 50% van de aandelen. Zelf ontslag nemen wil volgens mij zeggen dat de bvba ook moet ontbonden worden.
Als bestuurder kan u zo ontslag nemen.

Highfield
Berichten: 75
Juridisch actief: Ja
Locatie: Aarschot
Contacteer: Website

#3 , 12 mei 2018 23:44

Kan een derde niet worden aangesproken om geheel over te nemen?
Kan uw broer geen gebruikmaken van de financial assistance regelingen, of eventueel werken met financiering van overname van de participatie van uw broer en uzelf?

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”