bestuurder in vzw

flappie1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

bestuurder in vzw

#1 , 05 mar 2018 11:41

Geachte

Enkele jaren geleden had ik een relatie met iemand die een VZW had.
Na enkele maanden is onze relatie stukgelopen.

Nu zoveel jaar later krijg ik van de verkeersbelasting een brief aangaande de verkeersbelasting van 2 wagens van die VZW.
in die brief staat dat de brief al eerder werd verstuurd naar een ander adres maar dat dit adres niet klopte en dat het daarom naar mij verstuurd was omdat ik bestuurder ben ( en ook naar alle andere bestuurders zei de vrouw van de verkeersbelastingen mij)
Daar ik verschoot van deze brief en zeker naar aanleiding van wat er in stond ben ik beginnen rondbellen/mailen op zoek naar informatie.
Ondertussen ben ik zover dat ik vandaag een bezoek heb gebracht aan de rechtbank van koophandel om het dossier in te kijken van de VZW en daar staat dat ik bestuurder ben met de handtekening van mijn ex vriend. Ik heb nooit mijn toestemming gegeven noch staat er ergens een handtekening van mij op dit formulier.
Bij navraag aan de medewerker blijkt mijn handtekening helemaal niet van belang te zijn en is mijn ex zijn handtekening voldoende om mij bestuurder te maken van zijn VZW (wat ik dus frappant vind want zo kan je eender wie bestuurder maken zonder dat die persoon daar expliciet weet van heeft).
Aangezien ik noch met die VZW noch met mijn ex vriend de voorbije jaren contact had komt dit dus als een totale verassing en wil ik hier graag ook zo snel mogelijk weer uit.
De medewerker vertelde mij dat ik enkel via een aangetekend schrijven aan de maatschappelijke zetel (van de VZW) mijn ontslag kon doorgeven en ik hen dan 30 dagen de tijd moest geven om te antwoorden, reageren ze niet dan kon ik met een kopie van mijn aangetekend schrijven en met het bewijs van aangetekend verzenden na 30 dagen opnieuw naar de rechtbank van koophandel gaan en daar een verklaring doen voor ontslag en tegen betaling mijn ontslag verkrijgen door publicatie in het staatsblad.

Ik vind het ongelofelijk dat ik nu verplicht wordt om mijn privéadres aangetekend door te geven naar mijn ex vriend terwijl ik daar absoluut niet achter sta.
Ook vind ik het onwerkelijk dat je zomaar in een VZW kan worden gezet zonder dat je daarvoor hoeft te tekenen, wil dit dan ook zeggen dat je nooit voor iets aansprakelijk kan gesteld worden of is dat wel mogelijk?

Een beetje raad omtrent deze materie zou welkom zijn aangezien het internet mij de gedachte geeft dat ik wel aansprakelijk kan gesteld worden voor verscheidene dingen en dat terwijl ik niet eens tekende om bestuurder te willen worden.

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 mar 2018 11:57

Het heeft wel degelijk in het staatsblad gestaan en gepubliceerd geweest dat je bestuurde bent, gans Belgie weet het bij wijze van spreken en u niet, dus eerst ontslag nemen aangetekend en het opvolgen dat men het publiceert want dit telt de publicatie.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 05 mar 2018 14:44

In plaats van een normaal ontslag kan je misschien wel eens kijken om een stuk te publiceren met vermelding dat het hier om een materiële vergissing gaat (aanstellingsdocument nooit door uzelf ondertekend, dus nietig) zodat u in principe nooit bestuurder geweest bent. Misschien zijn er geen problemen, maar bestuurder zijn van een rechtspersoon daar hangen op bepaalde vlakken aansprakelijkheidsrisico's aan vast.

Om een extreem voorbeeld te geven (en ik wens het je niet toe), maar stel dat je ex jarenlang BTW ontdoken heeft of met zwart geld heeft zitten goochelen, en jij bent ook bestuurder in de VZW, dan hang je er ook mee aan. Enige voorzichtigheid is geboden..

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 mar 2018 14:57

In plaats van een normaal ontslag kan je misschien wel eens kijken om een stuk te publiceren met vermelding dat het hier om een materiële vergissing gaat (aanstellingsdocument nooit door uzelf ondertekend, dus nietig) zodat u in principe nooit bestuurder geweest bent.
Dit zijn vijgen na Pasen als het gepubliceerd is geworden dan had men onmiddellijk actie moeten ondernemen, heb zo een geval van zeer dicht bij mee gemaakt, en ja er worden dikwijls aktes gepubliceerd zonder al de handtekens van de bestuurders !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

flappie1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 mar 2018 16:17

Denlowie ik begrijp u reactie maar niet iedereen checkt elke dag of week het staatsblad dus nee ik was hier niet van op der hoogte

flappie1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 mar 2018 16:19

Denlowie ik zal dan de raad van de rechtbank van koophandel opvolgen. Eerst een aangetekend schrijven en dan een publicatie zijn er dan nog gevolgen indien er later iets bovenkomt? Ik weet namelijk niet hoe die vzw draait. Mvg

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 mar 2018 16:59

Toch zeer goed opvolgen of ze het wel publiceren, je kan dit volgen op het KBO met de onderneming nummer van de VZW.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

flappie1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 mar 2018 18:45

Zal ik doen denlowie bedankt voor uw antwoord. Ik hoop dat er dan achteraf geen lijken meer uit de kast kunnen vallen eens het gepubliceerd is aangezien de reactie van fortuin. Mvg

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”