Rekening courant - volstorting

Vrbke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Rekening courant - volstorting

#1 , 26 feb 2018 04:46

Hallo iedereen.
Ik verkocht een tijdje terug mijn aandelen in de bvba die ik hielp opstarten (na 2,5 jaar). Voor ik mijn aandelen verkocht was het kapitaal nog niet volstort. De bvba is mij echter wel nog geld verschuldigd die op mijn rekening courant Staat.
Toen ik vroeg om de terugbetaling te regelen zeggen ze me dat die schuld al voor een groot deel Afgelost is.
Ze zouden de volstorting voor een stuk gedaan hebben door dat van mijn rekening courant af te trekken. Ik verkocht mijn aandelen mét de expliciete vermelding dat ze ook volstortingsplicht overnemen.
- Kan iemand mij zeggen of ze mij dan toch nog kunnen laten opdraaien voor die volstorting?
- En zoja, kan dat zomaar door dat van mijn rek courant af te trekken?
- Op welke manier kan het kapitaal volstort worden?
- En heb ik op een of andere manier als externe persoon/schuldeiser toch nog recht om dat deel van de boekhouding op te vragen?

De boekhouder is een hele grote foefelaar ben ik achteraf te weten gekomen dus ik vertrouw dat boeltje helemaal niet...
Hopelijk kunnen jullie mij een beetje wijzer maken.

Bedankt alvast!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 26 feb 2018 14:22

Een schuld kan niet eenzijdig worden omgezet..

De plicht tot volstorting komt toe aan de persoon die de aandelen in zijn of haar bezit heeft. In deze de nieuwe aandeelhouder dus. Er is wel een oprichtersaansprakelijkheid de eerste 3 jaar, maar ik ga er van uit dat de vennootschap nog minstens 6 maanden zal overleven?

In principe zit je daar dus goed, als de vennootschap niet binnen 6 maanden failliet gaat.

Men kan ook niet eenzijdig dit van je rekening courant aftrekken. Misschien heeft de boekhouder het wel zo ingeboekt, maar men moet dan maar aan u bewijzen dat dat correct was met een ondertekend stuk. Anders moet men u dat geld terugbetalen. Schulden op een rekening courant zijn trouwens in principe vrij opvraagbaar, en meteen terug te betalen.

Ik zou wel wachten tot na de 3 jarige periode van oprichting om uw schuld terug te vragen. Geen idee om welke bedragen dat het gaat, maar zo is de overnemer voor het niet volstortte deel aansprakelijk (indien de vennootschap onvoldoende middelen zou hebben om de R/C schuld terug te betalen) en speelt bij u de oprichtersaansprakelijkheid niet meer.

Anders trek je de vennootschap misschien in faillissement en komt een curator vragen (wegens oprichtersaansprakelijkheid) om je eigen schuld af te lossen..

Vrbke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mar 2018 15:54

Bedankt voor je verhelderend antwoord. ik vrees dat de kans er wel inzit dat ze toch binnen die tijd failliet zullen gaan. Het gaat hier echter om een kleine zaak en dus relatief kleine bedragen. Normaal was het financieel plan valabel met voldoende startkapitaal. ik weet dat elke situatie anders is, en er geen sluitend antwoord is maar wordt er in praktijk vaak beroept op die oprichtersaansprakelijkheid?
En als dat gebeurt kan ik enkel aangesproken worden voor mijn deel van de volstorting ? Of ook nog voor eventuele andere schulden?

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 04 mar 2018 16:41

Enkel voor uw deel waar er geen volstorting voor is. Indien het nog te volstorten bedrag lager ligt dan de totale schuld kan je het misschien wel riskeren.

Omgekeerd: als er geen geld is of geen active zijn, kan je uiteraard niets recupereren.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 mar 2018 17:29

Enkel voor uw deel waar er geen volstorting voor is. Indien het nog te volstorten bedrag lager ligt dan de totale schuld kan je het misschien wel riskeren.

Omgekeerd: als er geen geld is of geen active zijn, kan je uiteraard niets recupereren.
Oprichtersaansprakelijkheid is hoofdelijk en geldt gedurende de eerste 3 jaar.
Als er een faillissement is en er is een kennelijke onderkapitalisering voor de eerste 2 jaar, dan kan je (net zoals elke andere oprichter) persoonlijk aangesproken worden om alle verbintenissen van de vennootschap te voldoen. Het faillissement MOET NIET het gevolg zijn van het onvoldoende startkapitaal.
De oprichter die wordt aangesproken, kan wel gedeeltelijk verhalen op de andere oprichters (voor zover ze vermogend zijn).

De vordering komt toe aan de curator - verjaringstermijn is 5 jaar (als dus het faillissement op zou treden binnen de 3 jaar na oprichting).

(Relevant artikel: art. 229 W.Venn.)
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”