Stopzetten eenmanszaak : auto prive herinschrijven ?

martenni
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Stopzetten eenmanszaak : auto prive herinschrijven ?

#1 , 14 feb 2018 15:11

Ik had van juli 2014 tot september 2015 een eenmanszaak. Ik had een auto die ingeschreven was op die eenmanszaak, en na de stopzetting ben ik nog meer dan 2 jaar met die wagen blijven rijden (prive). Ik heb de wagen niet heringeschreven (want het inschrijvingsbewijs stond toch al op mijn naam), en ook de verzekeringspolis is gewoon blijven doorlopen.
In december 2017 heb de wagen verkocht.

Nu wil ik de nummerplaat die op die wagen hing gebruiken voor een andere pirve wagen. Maar volgens de DIV gaat dat niet, want de titularis van die nummerplaat is nog steeds de eenmanszaak (die al sinds oktober 2015 stopgezet is).
Meer nog : Ik had bij de stopzetting de wagen eigenlijk moeten herinschrijven op mijn eigen naam, met een nieuwe nummerplaat.
Klopt dat ? Ben ik dan meer dan 2 jaar niet in orde geweest met de inschrijving van de wagen waarmee ik reed ? Raar dat niemand dat ooit heeft opgemerkt. Boetes kwamen aan en werden betaald. Wegenbelasting werd betaald. Ik ben eenmaal gecontroleerd door de politie, alles in orde meneer. Op de technische keuring niks gemerkt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 feb 2018 16:20

Wat verteld u nu, een één man zaak dit is u, waarom moet je de auto herinschrijven als die al altijd van u was !

Een één man zaak dit bent u, bij een vennootschap ligt dit anders, zelfs moet je bij de bank geen speciaal rekening hebben, maar is gemakkelijker.

Ik denk dat je de zaak niet goed begrijpt.
Sorry hoor maar zo iets heb ik echt nog nooit gehoord :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

martenni
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 feb 2018 18:16

Wat verteld u nu, een één man zaak dit is u, waarom moet je de auto herinschrijven als die al altijd van u was !

Een één man zaak dit bent u, bij een vennootschap ligt dit anders, zelfs moet je bij de bank geen speciaal rekening hebben, maar is gemakkelijker.
Dat klopt. Ik heb een bvba gehad, een eenmanszaak, en ik heb nu een vof. Ik weet in grote lijnen wat de verschillen zijn. Vandaar dat het standpunt van de DIV me verbaast.
Ik denk dat je de zaak niet goed begrijpt.
Ik dacht nochtans dat ik het begreep, maar de DIV spreekt me tegen :?
Sorry hoor maar zo iets heb ik echt nog nooit gehoord :lol:
Ik ook niet, vandaar mijn vraag : Klopt het wat de DIV nu beweert ? Kan ik de nummerplaat die tot december 2017 op mijn wagen hing niet meer gebruiken om een andere prive-wagen in te schrijven ? Want dat is de bewering van de DIV : De titularis van die nummerplaat is nog steeds mijn eenmanszaak. En ik kan geen ander voertuig op mijn privenaam inschrijven met die nummerplaat.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 14 feb 2018 18:50

Een bvba is een vennootschap en geeneenmanszaak.
Heeft een afgescheiden vermogen van uw persoon.

martenni
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 feb 2018 21:08

Een bvba is een vennootschap en geeneenmanszaak.
Heeft een afgescheiden vermogen van uw persoon.
U heeft volledig gelijk, maar ik heb ook niets anders beweerd.

Ik schreef : "... Ik heb een bvba gehad, een eenmanszaak, en ik heb nu een vof..."

Ik bedoelde daarmee : "Ik heb een bvba gehad. Ik heb ook een eenmanszaak. Ik heb nu een vof."
Die bvba die ik heb gehad is uiteraard niet hetzelfde als de eenmanszaak die ik heb gehad, en niet hetzelfde als de vof die ik nu heb. Het gaat over 3 verschillende ondernemingsnummers.

martenni
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 feb 2018 21:11

Ik heb de indruk dat ik mijn vraag te complex geformuleerd heb.

Ik zal trachten om mijn vraag zo eenvoudig mogelijk te herformuleren :

Ik wil als privepersoon een wagen inschrijven. Mijn verzekeringsmakelaar heeft hiervoor een roos formulier "Aanvraag tot inschrijving van een voertuig" opgemaakt. Ik heb in vak X1 aangevinkt : "Plaat beschikbaar", en ik heb in vak A het plaatnummer ingevuld van de wagen die voorheen op naam van mijn eenmanszaak was ingeschreven.

Mijn boekhouder zegt dat dit mogelijk is.
Mijn verzekeringsmakelaar zegt dat dit mogelijk is.
De DIV zegt dat dit niet mogelijk is, want de titularis van de opgegeven nummerplaat is mijn voormalige eenmanszaak, en de aanvrager van de inschrijving ben ik zelf. Twee verschillende entiteiten volgens de DIV.

Heeft de DIV gelijk ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 feb 2018 21:17

Neen de DIV heeft geen gelijk, u inschrijving van je één man zaak en u persoonlijk is één en het zelfde.

Een één man zaak dit bent u !!!!

Ik zou toch die aanvraag eens goed nazien, je kan ergens een fout gemaakt hebben, heb je soms een handelsnaam gebruikt voor u persoonlijke zaak
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 14 feb 2018 21:28

Maar u schrijft dat het een BVBA was in uw tweede bericht? Mogelijk een EVBA ( eenpersoons BVBA).
Als het dat is gaat het niet een vennootschap is niet hetzelfde als een eenmanszaak.

Eens lezen :
https://www.vlaanderen.be/nl/ondernemen ... nderneming

PS het is toch al een 1-ABC-123 nummerplaat?
Voor de rest zie @denlowie

martenni
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 feb 2018 21:52

Ik zou toch die aanvraag eens goed nazien, je kan ergens een fout gemaakt hebben, heb je soms een handelsnaam gebruikt voor u persoonlijke zaak
Dat heb ik uiteraard gedaan, en ik vond geen fout.

Ik heb dan met de DIV gebeld, en die hebben het voor mij opgezocht : De reden dat de nummerplaat niet aanvaard werd voor de inschrijving : De titularis van de opgegeven nummerplaat is mijn voormalige eenmanszaak, en de aanvrager van de inschrijving ben ik zelf. Twee verschillende entiteiten volgens de DIV.

martenni
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 feb 2018 21:58

Maar u schrijft dat het een BVBA was in uw tweede bericht? Mogelijk een EVBA ( eenpersoons BVBA).
Als het dat is gaat het niet een vennootschap is niet hetzelfde als een eenmanszaak.

Eens lezen :
https://www.vlaanderen.be/nl/ondernemen ... nderneming

PS het is toch al een 1-ABC-123 nummerplaat?
Voor de rest zie @denlowie
In mijn eerste bericht schrijf ik 3x dat het over een eenmanszaak gaat.

In mijn tweede bericht schrijf ik dat ik het verschil ken tussen een eenmanszaak en een vennootschap, want ik heb een bvba gehad, en ik heb ook een eenmanszaak gehad, en ik heb nu een vof. Ik ken in grote lijnen de verschillen.

Het gaat over een gepersonaliseerde nummerplaat, europees formaat.

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 14 feb 2018 22:08

"Ik heb een bvba gehad. Ik heb ook een eenmanszaak. Ik heb nu een vof."

Daardoor mijn verwarring ... als er gehad had gestaan was het voor mij duidelijk geweest.

U bent de zaak dus is het inderdaad in orde ... als de nplt niet op een handelsnaam stond...zoals denlowie heeft geschreven.

Trouwens hoe kan u dan nog taksen en zo betalen als het een vennootschap was geweest?

martenni
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#12 , 14 feb 2018 22:30

Ja sorry, daar ontbrak het woordje "gehad". Jammer dat ik mijn bericht niet meer kon aanpassen.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”