Boekhouder zet eigen facturen niet in balans

pasanja
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Boekhouder zet eigen facturen niet in balans

#1 , 09 feb 2018 12:46

Beste,

Na wat controle van mijn balansen de afgelopen jaren zag ik dat mijn boekhouder in 1 balans zijn aangerekende facturen aan mij niet heeft opgenomen.

Kan dit zomaar en ik stel me dan ook de vraag hoe het zit met de btw die ik op deze facturen moest terugkrijgen.

Iemand een idee hoe ik dit aanpak naar de boekhouder toe ?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 09 feb 2018 12:49

Hebt u het hem zelf al eens gevraagd? Hij gaat toch ook over uw BTW aangelegenheden?

pasanja
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 feb 2018 12:56

Hebt u het hem zelf al eens gevraagd? Hij gaat toch ook over uw BTW aangelegenheden?
Hij zegt tegen mij dat hij dat naar een ander jaar gezet heeft maar kreeg weinig uitleg en dadelijk ander onderwerp

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 09 feb 2018 13:08

Kosten van het boekjaar staan nooit op de eindbalans. Die worden weggeboekt via de resultatenrekening alvorens de balans wordt opgesteld.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 09 feb 2018 13:38

Je moet niet naar de balans maar naar het journaal kijken.

pasanja
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 feb 2018 15:03

Je moet niet naar de balans maar naar het journaal kijken.
Sorry ik bedoelde het journaal maar daar staan zijn facturen niet in

LeenW
Berichten: 12824

#7 , 09 feb 2018 15:06

Btw kan je tot 3 jaar terugvragen, dus als de boekhouder zegt dat hij het pas later heeft geboekt, is dat geen ramp. Maar dat moet u dan natuurlijk wel opvolgen.

Het is pas een probleem als er verkoopfacturen niet op tijd worden aangegeven.

pasanja
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 feb 2018 15:15

maar ik betaalde dat jaar al zijn facturen en hij neemt ze niet op in het journaal......wat kan de reden daarvoor zijn en is dat wettelijk.
voor hem zijn dit toch verkoopfacturen en moet hij ze toch boeken
Je kan toch niet zomaar betaalde facturen aan leveranciers uit je journaal/balans halen....

LeenW
Berichten: 12824

#9 , 09 feb 2018 15:20

Het is niet omdat hij bij u de aankoop niet geboekt heeft, dat hij bij zichzelf de verkoop niet geboekt zou hebben.

Voor boekhouders en andere vrije beroepen geldt natuurlijk wel het volgende gezegde: "If you pay peanuts, you get monkeys"

pasanja
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 feb 2018 15:26

Het is niet omdat hij bij u de aankoop niet geboekt heeft, dat hij bij zichzelf de verkoop niet geboekt zou hebben.

Voor boekhouders en andere vrije beroepen geldt natuurlijk wel het volgende gezegde: "If you pay peanuts, you get monkeys"
ik betaal thans ruim boven de gemiddelde prijs ;)

Nu de vraag is dan is het wettelijk dat een boekhouder de aankopen niet boekt ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 feb 2018 15:31

Als je u vertrouwen in je boekhouder verliest moet je even nadenken !

De relatie zelfstandige en boekhouder moet in volle vertrouwen zijn, anders komen er problemen van .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

pasanja
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 feb 2018 15:33

Als je u vertrouwen in je boekhouder verliest moet je even nadenken !

De relatie zelfstandige en boekhouder moet in volle vertrouwen zijn, anders komen er problemen van .
Ik had blindelings vertrouwen en vraag me nu af hoe ik eventuele fouten van de boekhouder kan controleren...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 09 feb 2018 15:42


Ik had blindelings vertrouwen en vraag me nu af hoe ik eventuele fouten van de boekhouder kan controleren...
Een Boekhouder moet je altijd controleren, want iedereen kan fouten maken, maar u bent als zelfstandige wel verantwoordelijk voor u boekhouding.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#14 , 09 feb 2018 15:45

Wat is er nu eenvoudiger dan hem gewoon uitleg vragen ?

pasanja
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#15 , 09 feb 2018 17:15

Wat is er nu eenvoudiger dan hem gewoon uitleg vragen ?
Zijn uitleg is dat hij het op het volgend boekjaar plaatste,maar mijn vraag is dus mag dit ?

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”