Vereniging (fanclub)

Sunamena
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vereniging (fanclub)

#1 , 05 feb 2018 07:01

Hallo.

Momenteel hebben wij een feitelijke vereniging.
Maar we zouden online donaties vragen (in ruil daarvoor zouden zij die donaties geven iets terug krijgen naargelang het geschonken bedrag).
Als we dit willen doen moeten we richting een VZW gaan.
Er zou meer geld uitgegeven worden dan dat er binnen komt.

De vraag is echter het volgende:
Gezien we een fansite en groep zouden zijn van een televisie serie, vraag ik mij af of dit telt als fair use? Of als we effectief toestemming moeten krijgen. Indien het laatste, als men niet reageert is dit dan stilzwijgend toestemmen of stilzwijgend neen zeggen?

Extra informatie:
- We maken geen winst.
- We stellen geen afleveringen ten toon.
- Er kan gechat worden, en er worden spelletjes door fans ter beschikking gesteld.
- Eigenlijk is er geen content een directe kopie van de show.


Dankjewel voor jullie reacties :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 05 feb 2018 12:36

Op uw vraag kan ik niet antwoorden, maar in verband met uw introductie volgende opmerking:

Zowel een feitelijke vereniging als een vzw kunnen hetgeen u doet doen. Vanaf dat u handel gaat drijven (iets geven in ruil voor een donatie) hebt u wel een btw-nummer nodig. Dit geldt zowel voor feit ver. als voor vzw. Aan beide zijn voor- en nadelen verbonden.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”