Gebruik open berging

VL800
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gebruik open berging

#1 , 29 jan 2018 19:10

Mijn vader was vroeger aannemer bouwwerken. Achter zijn huis heeft hij in de jaren 1950 à 1960 een open berging gebouwd.
In December 1989 is mijn vader op pensioen gegaan. Mijn broer heeft de zaak over genomen en ik ben 2 jaar later in de zaak gegaan. Ik en mijn broer hadden elk de helft van de aandelen.
We mochten van vader en moeder de open berging gratis gebruiken. Vader is gestorven in 2000. We mochten die berging verder gratis gebruiken van moeder.
In mei 2014 is mijn broer gestorven, ik heb deze zaak stop gezet en de erfgenamen van mijn broer uitbetaald.
In Augustus 2014 ben ik een nieuwe zaak begonnen, en ik gebruik nu nog altijd die open berging.
Vorig jaar is mijn moeder met dementie opgenomen in een rusthuis.
Mijn zus begint nu ambetand te doen over die berging. Ze beweerd dat moeder daarvoor KI moet betalen en dat wij dit gratis gebruiken.

Wat kan ik doen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Alfa1234
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jan 2018 16:58

Is het geen oplossing om voor te stellen dat je inderdaad gewoon proportioneel deze belasting terug betaalt aan je moeder?

Maw stel dat er een belasting van €1000/jaar wordt gevorderd voor het totale opp van het huis inclusief de berging, en deze berging 15% ofzo van de totale bewoonbare opp uitmaakt, dat jij dan gewoon €150/jaar terug betaalt aan je moeder? Op die manier blijft je zus tevreden en het gaat tenslotte maar om een laag bedrag per jaar.

Tenzij we hier over een gigantische woning met een enorm hoog KI spreken en deze berging daar een significant deel van uitmaakt, lijkt me dit een goede oplossing voor beide partijen.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 03 feb 2018 16:58

Lijkt me inderdaad correct dat je op zijn minst de onkosten voor je moeder vergoedt.
Gratis laten gebruiken is één ding. Maar er nog eens verlies op bovenop nemen omdat ze de onkosten volledig moet betalen is niet billijk.

Bespreek dit met je moeder en zus. Leg de elementen transparant op tafel en kom tot een akkoord waardoor de familiale vrede bewaard wordt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 03 feb 2018 19:42

Eventueel met terugwerkende kracht vanaf augustus 2014

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”