Overname handelsfonds

landerlp
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Overname handelsfonds

#1 , 25 jan 2018 14:19

Hoi, Ik wil graag een handelsfonds overnemen van een bestaande handelszaak. Kan iemand me even informeren wat allemaal kan overgenomen worden, wat niet moet en wat net wel moet overgenomen worden. Het is niet mogelijk de vennootschap over te nemen wegens de financiële toestand van de vennootschap. Het betreft een vennootschap met 2 vestigingen, groothandel en 4 personeelsleden. Ik zou enkel 1 vestiging willen overnemen met inboedel en actuele stock maar geen personeel (momenteel ben ik het personeelslid in de handelsvestiging die ik wil overnemen) en ook niet de handelsnaam. Een volgende vraag die ik nog heb is wat complexer. Hoe kan je de 'goodwill' berekenen of zijn daar gangbare 'tarieven' voor? Als je meer info wilt voor een duidelijker beeld dan wil ik dat gerust geven in een privé bericht om de discretie te waarborgen. Dank je alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 25 jan 2018 15:18

Beste

Neem contact op met een bank die ervaring heeft met overname handelszaak. Stel een degelijke fiduciaire aan die u kan begeleiden.U wijst op de (precair) financiele toestand van de vennootschap. Daar moet u alleszins bewust zijn van het risico van vervreemding bedrijfsactiva in de 'verdachte periode' (6 maand voor een eventueel faillissement).
Secundo voorziet sociale wetgeving doorgaans ook in een verplichting om sociaal passief over te nemen. Berekening goodwill : daar bestaan inderdaad formules voor. Algemene formules (bvb 4 keer de gemiddelde winst van de afgelopen 4 jaar...) maar ook sectorspecifieke formules. Maar ook daar is een degelijke ondernemersbank en een degelijke fiduciaire van op de hoogte.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”