btw-plichtige vzw of niet voor crowdfunding?

LouiseD
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

btw-plichtige vzw of niet voor crowdfunding?

#1 , 15 jan 2018 15:41

Als beginnende muziekgroep willen wij een vzw oprichten om o.a. ons crowdfunding-project in onder te brengen (+-5000eur).
Het crowdfunding-platform is een reward-based-platform (Ulele), maw: valt onder 'verkoop', dus 21% btw zal worden aangerekend.
Nu is mijn vraag of ik het best een btw-plichtige of niet-btw plichtige vzw opricht: ik zou graag géén btw op het bedrag van ons crowdfundingproject betalen. Vooral omdat we met dit geld producten en diensten gaan betalen (studio, producer,...) waar we volgens mij al btw op betalen als ik juist ben? Ik wil niet dubbel belastingen betalen.
Wat ik verder wel weet is dat een niet-btw-plichtige vzw mag per jaar tem 25.000eur vergaren zonder belastingen te betalen en dit zou ideaal uitkomen voor onze beginnende band.

Zou ik met een niet-btw-plichtige vzw dan geen belastingen moeten betalen op die 5000eur of wel?

Is er iemand die het helder kan uitleggen?
Hartelijk dank,

Louise

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 15 jan 2018 15:49

Gelet op deze en uw andere vraag, raad ik u toch aan een boekhouder te zoeken om u in gang te zetten.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”