vereenvoudigde vereffening BVBA

Fransis
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

vereenvoudigde vereffening BVBA

#1 , 11 jan 2018 14:23

Hallo iedereen,

Ik zit met het volgende probleem:
Korte situatieschets:
Ik startte een paar jaar geleden een BVBA op, samen met nog 3 andere vennoten. Ik was zelf het eerste jaar de enige zaakvoerder. Na ruzies over andere bestuurlijke en praktische zaken besliste ik om er uit te gaan na een jaar.
Ik verkocht al mijn aandelen mét overdracht van volstortingsplicht en ik kreeg kwijting als zaakvoerder van alle aandeelhouders.
Nu staat er daar ook nog steeds een rekening courant in mijn voordeel van zo'n 35.000 euro, dus die zaak heeft nog schulden aan mij (alsook aan de andere 3 oprichters/vennnoten) maar in alle naïviteit en drukte tijdens de opstart is daar nooit een afbetalingsplan voor opgemaakt dus moest ik op de goodwill rekenen dat dat ooit eens afbetaald zou worden.
Maar ik kreeg na een aantal maand het nieuws te horen dat ze de zaak willen stoppen. Ze willen dat graag via vereenvoudigde vereffening of turboliquidatie willen doen waarin de stopzetting in 1 acte kan gebeuren. Dit kan enkel als de BVBA geen schulden heeft. Ik ben momenteel de enige externe schuldeiser dus vroegen ze mij om een papier te tekenen waarin ik afzie van mijn schuldeis. Moest er dan nog geld over zijn na verkoop van de inboedel (want veel geld staat er niet op de rekening) zullen ze de overschot evenredig verdelen...
Als ik dat document niet teken dan dreigen ze om mij ook mee te laten opdraaien voor het grootste deel vd kosten die een faillissement met zich meedraagt. Vanwege oprichtersverantwoordelijkheid (we zitten nog net geen 3 jaar ver dus die geldt nog) en omdat ik het eerste jaar zaakvoerder was (zelfs al kreeg ik kwijting).

Ik wil zeker niet opdraaien voor nog meer kosten maar als ik gewoon dat document teken dan heb ik er al helemaal niets aan en doe ik hen enkel een gunst. Hen gewoon laten failliet gaan door het document niet te tekenen is ook stom, want ik ben zeker dat er na faillissement niets meer gaat over blijven om te verdelen. In beide gevallen krijg ik dus niets meer terug...

Kunnen zij die oprichtersverantwoordelijkheid en mijn 'slecht' zaakvoerderschap (mét kwijting) in dit geval laten gelden? En hoe sluitend is die kwijting? Of sta ik hier aan de sterke kant en kan ik eisen stellen in ruil voor mijn handtekening?
Zouden er nog tussenoplossingen bestaan? Dat ik een document kan laten opmaken waarin ik afzie van de schulden maar onder voorbehoud dat ik een bepaald deel krijg moest er na verkoop nog iets over zijn? Maar dat zou eigenlijk een tegenstrijdigheid document zijn en misschien niet geldig? Ik las ook iets over schulden wegwerken door consignatie, qat houdt dat juist in?
Op zich wil ik gewoon de beste oplossing voor iedereen en dat iedereen evenredig volgens hetgeen ze in de zaak gestoken hebben, geld terugkrijgt. Dus ik wil ze niet voor een faillissement stellen, maar ik wil wél graag nog iets van mijn centen zien...

Bedankt alvast voor reacties!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding