Aandelen als student in BVBA

Klakkedc
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Aandelen als student in BVBA

#1 , 29 dec 2017 19:00

Dag iedereen,

Een goede vriend van mij staat op het punt een brasserie over te nemen en start dus zijn eigen BVBA. Nu heeft hij mij voorgesteld om mee in deze BVBA te gaan waarvan ik dan 5% aandelen zou krijgen (moet er niets voor betalen). Dit zou blijkbaar ook voor hem voordelig zijn vanwege meerdere redenen waarvan ik het fijne niet ken.

Ikzelf zit in een bacheloropleiding bedrijfsmanagement en ben dus nog student. Nu is mijn vraag of deze 5% voordelig voor mij zouden zijn of juist niet. Hoe zit het met de aansprakelijkheid, kunnen schuldeisers zich tot mij wenden? En de eventuele oprichtersaansprakelijkheid (Ik weet niet zeker of ik de BVBA effectief mee zou 'oprichten'). Is het een voorstel dat ik zou moeten aannemen? Ik ben sowieso, ongeacht de aandelen, van plan om in het weekend bij te springen waar nodig en desnoods ook enkele uren na mijn studies.

Graag even enkele tips/antwoorden.
Alvast bedankt,
Klakkedc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 dec 2017 19:06

Als je gaat helpen zal dit dan zijn als werkend vennoot of als student ??

daar kan het adertje zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Klakkedc
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 dec 2017 19:09

Wat is het verschil? De de verschillende gevolgen? Ik denk dat ik er gewoon als student ga werken (denk aan een 10-tal uur per week), maar wat als ik toch 'werkend vennoot' zou zijn?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 dec 2017 19:22

Als je werkend vennoot word moet je rsz betalen als zelfstandige.

Als student is dit ook zeer goedkoop voor alle beide.

Natuurlijk in een BVBA ben je maar verantwoordelijk voor je inbreng, probeer deze te storten via een postkantoor, je vraag je het geld en je stort het op de bvba zijn rekening.
En zorg dat u aandeel volstort is, anders ben je bij een faillissement de klos, en moet je u aandelen nog volstorten.

Ik denk niet dat er veel problemen kunnen zijn voor u, zorgt dat de ongevallenverzekering door de bvba aangesloten word.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Klakkedc
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 dec 2017 19:26

Hartelijk bedankt!

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 30 dec 2017 11:38

Als je werkend vennoot word moet je rsz betalen als zelfstandige.

Als student is dit ook zeer goedkoop voor alle beide.

Natuurlijk in een BVBA ben je maar verantwoordelijk voor je inbreng, probeer deze te storten via een postkantoor, je vraag je het geld en je stort het op de bvba zijn rekening.
En zorg dat u aandeel volstort is, anders ben je bij een faillissement de klos, en moet je u aandelen nog volstorten.

Ik denk niet dat er veel problemen kunnen zijn voor u, zorgt dat de ongevallenverzekering door de bvba aangesloten word.
Ik veronderstel dat hij maar €6.200 wil volstorten -- er zijn immers geen andere voordelen om een 2de vennoot te hebben.

Er is de eerste 3 jaar na oprichting oprichtersaansprakelijkheid. T och met opletten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 dec 2017 11:55

Er is de eerste 3 jaar na oprichting oprichtersaansprakelijkheid. T och met opletten.
In de horeca moet men altijd opletten, er is nog veel te veel zwart in de horeca, witte kassa hebben daar weinig aan veranderd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”