Verkoop activa bij onderneming in vereffening/faillissement

Gast
Topic Starter

Verkoop activa bij onderneming in vereffening/faillissement

#1 , 15 mar 2006 15:20

Hello,
Ik ben zinnens een tweedehands wagen te kopen. Deze maakt deel uit van een onderneming (via leasing) "en liquidation" (dus in staat van vereffening of faillissement?). Volgens verklaringen van de verkoper dient de verkoop snel te gebeuren want eens de curator passeert verkoopt hij auto en zou hiervan minder verkregen worden.
Mijn vragen:
1/ Ik weet niet in welke fase zijn onderneming precies zit, maar mag de zaakvoerder persoonlijk nog activa verkopen?
2/ Prijs zou lager liggen dan restwaarde volgens leasingmaatschappij (volgens zijn verklaring verkoopt hij aan lagere prijs dan door leasingmaatschappij berekende afkoopwaarde om er snel vanaf te zijn). Kan ik eventueel in de toekomst (vb door curator) gedwongen worden om toch meer te betalen omdat betaalde prijs lager ligt dan marktwaarde?
Ik heb totaal geen band met verkoper, ik ken hem zelfs niet (auto te koop aangeboden via internet)
Alvast bedankt voor advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fresh
Berichten: 167

#2 , 15 mar 2006 15:46

Geachte,

Indien de onderneming in vereffening is gegaan (= en liquidation) kan (moet) de vereffenaar alle activa van de onderneming realiseren. Meestal is de zaakvoerder vereffenaar maar dit is niet noodzakelijk het geval.

Indien de vennootschap in faling is, verliest de gefailleerde het beheer over zijn vermogen (hij wordt handelingsonbekwaam) en kan hij dus niets meer verkopen, enkel de curator kan dit. Indien U toch een actief van de boedel zou kopen, kan U achteraf worden aangesproken door de curator van het faillisement.

M.b.t. Uw vraag over de marktwaarde: eens de prijs is afgesproken tussen partijen, kan men daar in principe (behoudens enkele uitzonderingen i.g.v. benadeling of wilsgebreken) nooit meer op terugkomen. Dit is een eenvoudige toepassing van het beginsel dat koopovereenkomsten in Belgi? solo consensu worden gesloten en dus verder geen formaliteiten vereisen.

N.B. indien U informatie wenst over de vennootschap kan U een eerste zicht krijgen op skynet.be, doorklikken naar Business, commerci?le info (gratis) of het handelsrapport opvragen via Graydon (betalend)

Gast
Topic Starter

#3 , 15 mar 2006 16:08

Hey Fresh,
Alvast bedankt.

Wat is eigenlijk het verschil tussen "in vereffening" en "in faling"?
Ik dacht dat de invereffeningsfase automatisch volgde of de "falingstatus", maar ben daar niet zeker van.
Verkoper heeft mij letterlijk gezegd "firme en liquidation". Indien dus in vereffening, is het dan logisch dat er alsnog een curator aan te pas komt?

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”